אורולוגיה

כריתת אדרנל עקב הפרשת קורטיזול אוטונומית קלה עשויה לשפר את איכות העצם (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AACE)

אוסטיאופורוזיס

כריתת אדרנל לא הובילה לשיפור צפיפות העצם במבוגרים עם הפרשה אוטונומית קלה של קורטיזול אך לוותה בעליה במדד TBS (או Trabecular Bone Score) בעמוד השדרה, כך עולה מנתונים חדשים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-AACE.

החוקרים השלימו מחקר עוקבה פרוספקטיבי שכלל מבוגרים עם הפרשה אוטונומית קלה של קורטיזול שהיו מיועדים לעבור ניתוח כריתת אדרנל בין אפריל 2018 ועד אוגוסט 2023. הפרשה אוטונומית קלה של קורטיזול הוגדרה בנוכחות ריכוז קורטיזול של מעל 50 ננומול/ליטר לאחר מבחן דיכוי דקסמתזון, ללא מאפייני היפרקורטיזוליזם.

לכל מבוגר שעבר כריתת אדרנל התאימו החוקרים משתתפים זהים בגיל ומין שהשלימו בדיקת הדמיה של הבטן במהלך חמש השנים האחרונות בה לא הייתה עדות לגוש אדרנלי. חולים עם הפרשה אוטונומית קלה של קורטיזול עברו כריתת אדרנל במהלך המעקב. משתתפים בשתי הקבוצות השלימו בדיקות להערכת צפיפות העצם והערכת TBS בתחילת המחקר ולאחר עשרה חודשים.

מדגם המחקר כלל 41 מבוגרים עם הפרשה אוטונומית קלה של קורטיזול (גיל ממוצע ל 57.3 שנים; 66% נשים) להם התאימו 31 מבוגרים (גיל ממוצע של 49 שנים, 84% נשים). בשתי הקבוצות לא תועד שינוי בצפיפות העצם בצוואר ירך, כלל ירך או עמוד שדרה. צפיפות העצם בשליש דיסטאלי של הרדיוס ירדה ב-0.034 גרם/ס”מ בקרב אלו עם הפרשה אוטונומית קלה של קורטיזול בהשוואת המדדים לפני כריתת אדרנל ולאחר כריתת אדרנל (p<0.001) וב-0.018 גרם/ס”מ בקבוצת הביקורת (p<0.001) מתחילת המחקר ועד לאחר עשרה חודשים.

באשר למדד TBS של עמוד השדרה, החוקרים זיהו עליה של 0.037 נקודות בקרב חולים עם הפרשה אוטונומית קלה של קורטיזול בהשוואת המדד לפני הניתוח ואחריו (p=0.015), בעוד שבקבוצת הביקורת לא תועד שינוי במדד TBS מתחילת המחקר ועד לאחר עשרה חודשים.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים פרוספקטיביים גדולים להשוואת ניתוח כריתת אדרנל לעומת טיפול שמרני בחולים עם הפרשה אוטונומית קלה של קורטיזול.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AACE

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה