כירורגיה כלי דם

הסיכון לזיהום PJP בחולים עם וסקוליטיס על-רקע ANCA במהלך טיפול ב-Rituximab או Cyclophosphamide (מתוך Arthritis Care Res)

במאמר שפורסם בכתב העת Arthritis Care & Research מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי שיעורי זיהום ב-PJP (או Pneumocystis Jiroveci Pneumonia) בחולים עם וסקוליטיס על-רקע ANCA (או ANCA-Associated Vasculitis) היו נמוכים מכפי שתואר בעבר ותועדו מקרים מעטים במהלך טיפול אחזקה ב-Rituximab.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את שיעורי היארעות זיהומי PJP בקרב חולים תחת משטרי טיפול כנגד AAV ולהעריך את הסיכון לתופעות לוואי על-רקע טיפול מונע כנגד הזיהום .

החוקרים זיהו חולים עם AAV שקיבלו טיפול ב-Rituximab או Cyclophosphamide ונכללו במאגר TriNetX בין 2011 עד 2022. במחקר חושבו שיעורי היארעות PJP במהלך ששת החודשים הראשונים לטיפול אינדוקציה ב-Rituximab ו/או Cyclophosphamide ובמהלך טיפול אחזקה לאחר-אינדוקציה ב-Rituximab. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הסיכון לאירועים חריגים הקשורים לרוב עם טיפול מונע כנגד PJP.

מדגם המחקר כלל 1,461 מקרים של AAV שקיבלו טיפול אינדוקציה ב-Rituximab (69.7%), Cyclophosphamide (18.9%) או את שתי התרופות (11.4%). טיפול מונע שניתן בתוך 30 ימים מטיפול אינדוקציה כלל Trimethoprim-Sulfamethoxazole (30.7%), Atovaquone (5.4%), Dapsone (3.8%) ו-Pentamidine (0.8%).

במהלך טיפול אינדוקציה זוהו עשרה מקרים של זיהום PJP (יחס היארעות של 15.0 מקרים ל-1,000 שנות-אדם); לא תועדו מקרי תמותה.

בניתוח מתוקן מצאו החוקרים כי באלו שקיבלו טיפול מונע תועד סיכון גבוה יותר ללויקופניה (יחס סיכון של 3.1, רווח בר-סמך 95% של 1.1-8.6), פריחה עורית (יחס סיכון של 1.9, רווח בר-סמך 95% של 1.0-3.6) ונפרופתיה (יחס סיכון של 2.6, רווח בר-סמך 95% של 1.3-5.1) בהשוואה לאלו שלא קיבלו טיפול מונע.

במהלך טיפול אחזקה ב-Rituximab (709 חולים) זוהו חמישה מקרים של זיהום PJP (יחס היארעות של 2.1 מקרים ל-1,000 שנות-אדם), אחד מהם הלך לעולמו במהלך האשפוז על-רקע אבחנה של זיהום PJP.

החוקרים מסכמים וכותבים כי שיעורי PJP בחולים עם AAV היו נמוכים יותר מכפי שתואר בעבר ומקרים מעטים תועדו במהלך טיפול אחזקה ב-Rituximab. טיפול למניעת PJP מלווה בסיכון לאירועים חריגים.

Arthritis Care Res, Aug 29, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה