Atrial Fibrillation

האם חסמי ביתא מפחיתים סיכון לתמותה בחולי אי-ספיקת לב עם פרפור פרוזדורים? (JACC: Heart Fail)

במאמר שפורסם בכתב העת JACC: Heart Failure מדווחים חוקרים על ניתוח פוסט-הוק ממנו עולה כי טיפול בחסמי ביתא מפחית את הסיכון לתמותה מכל-סיבה, אך ללא השפעה על שיעור האשפוזים בחולים עם אי-ספיקת לב ופרפור פרוזדורים.

ממצאי המחקר סותרים את תוצאות מטה-אנליזה שנויה במחלוקת, שפורסמה בשנת 2014 ולא זיהתה תועלת הישרדותית לטיפול בחסמי ביתא בחולים עם אי-ספיקת לב ופרפור פרוזדורים, והמליצה כנגד טיפול בחסמי ביתא בתת-קבוצה של חולי אי-ספיקת לב.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חסמי ביתא מהווים את אבן הפינה של הטיפול באי-ספיקת לב עם מקטע פליטה ירוד של חדר שמאל. כעת הם בחנו את הנתונים אודות 1,376 חולים שלקחו חלק במחקר AF-CHF והתאימו לחולים ללא טיפול בחסמי ביתא בתחילת המחקר עד שני חולים אחרים.

המאפיינים הבסיסיים היו דומים בקבוצת הביקורות התואמות (גיל ממוצע של 70 שנים, 81% גברים ומקטע פליטה ממוצע של חדר שמאל של 27%). במהלך חציון מעקב של 37 חודשים, טיפול בחסמי ביתא לווה בשיעור נמוך משמעותית של תמותה מכל-סיבה (יחס סיכון של 0.72), אך ללא הבדל בשיעור האשפוזים (p>0.05).

ניתוח נוסף של הנתונים, בו בחנו החוקרים את הטיפול בחסמי ביתא כמשתנה תלוי-זמןף הצביע על תוצאות דומות (יחס סיכון של 0.668 לתמותה מכל-סיבה, p<0.05; יחס סיכון של 0.814 לאשפוזים חוזרים, p>0.05).

החוקרים לא זיהו אינטראקציה משמעותית בין טיפול בחסמי ביתא ובין דפוס פרפור פרוזדורים (פרפור פרוזדורים ממושך או התקפי), או נטל פרפור פרוזדורים אל מול תמותה או אשפוזים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הטיפול בחסמי ביתא לווה בשיעורי תמותה נמוכים יותר, אך ללא השפעה על שיעור האשפוזים בחולים עם אי-ספיקת לב ומקטע פליטה ירוד של חדר שמאל, זאת ללא תלות בדפוס או נטל פרפור פרוזדורים. הממצאים תומכים בהמלצות מבוססות-ראיות לטיפול בחסמי ביתא באוכלוסיית חולים זו.

JACC: Heart Fail 2017

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה