Menopause

מאמר דעה בנושא טיפול בלייזר לאטרופיה נרתיקית (מתוך אתר מדסקייפ)

פרופסור אנדרו קאוניץ בית הספר לרפואה באוניברסיטת פלורידה דן בנושא טיפול בלייזר לאטרופיה נרתיקית בו מדגיש כי לאור פוטנציאל הנזק של הטיפול, יש להמתין עם ביצוע או הפניית נשים לפרוצדורה זו עד שיהיו נתונים זמינים ממחקרים מבוקרים בנושא.

פרופסור קאוניץ מסביר כי תסמונת GSM (Genitourinary Syndrome of Menopause) נפוצה מאוד ופוגעת באיכות החיים של נשים לאחר-מנופאוזה. חומרי סיכה ללא-מרשם מהווים קו טיפול ראשון הולם ליובש נרתיקי ואי-נוחות בזמן קיום יחסי מין משנית ל-GSM. חדירה נרתיקית סדירה במסגרת יחסי מין או שימוש במרחיבים עשויה גם להפחית אי-נוחות מינית הודות להגברת האלסטיות של הנרתיק.

כאשר תסמיני GSM (יובש נרתיקי, כאב בזמן מגע מיני) נותרים לאורך זמן, ישנם טיפולים זמינים המאושרים ע”י מנהל המזון והתרופות האמריקאי אסטרוגן נרתיקי, DHEA נרתיקי ו-Ospmefiene פומי. עם זאת, לאור הבלבול והחשש בכל הנוגע לטיפול הורמונאלי לאחר מנופאוזה, טיפולים עם מרשם רופא להקלה על תסמיני GSM אינם מצויים בשימוש מספק.

לייזר פחמן דו-חמצני משווק כאפשרות טיפול ב-GSM. למרות שמחקרים קטנים ולא-מבוקרים הציעו כי לייזר נרתיקי עשוי לסייע בחלק מהנשים, אין מחקרים מבוקרי טיפול-דמה בנושא.

בסוף חודש יולי האחרון, מנהל המזון והתרופות האמריקאי פרסם הצהרה לפיה 14 נשים דיווחו על נזקים משנית לטיפול בלייזר נרתחיקי; אירועים חריגים אלו כללו כוויות בנרתיק, צלקות וכאב בזמן מגע מיני.

פרופסור קאוניץ טוען כי על הנשים לקבל החלטות בנושא הטיפול בתסמיני GSM על-בסיס עדויות טובות. לצד מנהל המזון והתרופות האמריקאי, הן איגוד ה-ACOG (American College of Obstetricians and Gynecologists) והן NAMS (North American Menopause Society) סבורים כי יש להמליץ על טיפולים מבוססי-עדויות להקלה על תסמיני GSM ולא תמכו בטיפול בלייזר נרתיקי עד למידע מהימן יותר ממחקרים קליניים להערכת הבטיחות והיעילות בטווח הארוך.

כאמור, המלצתו היא כי בשל פוטנציאל הנזק של לייזר נרתיקי, יש להימנע מטיפול זה עד פרסום נתונים נוספים ומהימנים בנושא.

מתוך אתר מדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה