קרדיולוגיה

כלי חדש מסייע בניבוי הפרוגנוזה של חולים בחדר מיון עם אי-ספיקת לב אקוטית (Ann Intern. Med)

מדד סיכון המבוסס על 13 גורמי סיכון בלתי-תלויים עשוי לסייע בניבוי מדויק של הפרוגנוזה של חולים שאושפזו למחלקות לרפואה דחופה בשל אי-ספיקת לב אקוטית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Annals of Internal Medicine.

החוקרים פיתחו את הכלי החדש על-בסיס נתוני מאגר EAHFE (Epidemiology of Acute Heart Failure in Emergency Departments). מדד MEESI-AHF (Multiple Estimation of Risk Based on the Emergency Department Spanish Score in Patients With AHF) ניבא תמותה בתוך 30 ימים עם הבחנה מצוינת, כך שרופאי חדר מיון הצליחו לסווג חולי אי-ספיקת אקוטית בהתאם לדרגת הסיכון.

מאגר EAHFE כולל מידע מפורט אודות חולים שאובחנו עם אי-ספיקת לב אקוטית וטופלו ב-34 חדרי מיון בספרד. המאגר כולל את כל החולים עם אבחנה מאושרת של אי-ספיקת לב, למעט חולים עם אוטם חד של שריר הלב עם עליות מקטע ST.

לפיתוח המודל, החוקרים ניתחו את הנתונים ממדגם שכלל 4,867 חולים (גיל ממוצע של 79.7 שנים), שאושפזו בשל אי-ספיקת לב חדה במהלך מאי 2009 ועד נובמבר-דצמבר 2011.

על-בסיס הנתונים הדמוגרפיים, ההיסטוריה הרפואית ומצבם בעת האשפוז, החוקרים זיהו 88 משתנים פרוגנוסטיים אפשריים. מבין החולים שנכללו במדגם, 10.3% (500 חולים) הלכו לעולמם בתוך 30 ימים מהאשפוז. ניתוח סטטיסטי שימש לזיהוי 10 המנבאים המשמעותיים לתמותה, ששימשו ליצירת מדד MEESSI-AHF.

המשתנים הנכללים במודל, לפי יכולת החיזוי: מדד Barthel Index בעת האשפוז, לחץ דם סיסטולי, גיל, ריכוז NT-proBNP, רמת אשלגן, רמת טרופונין חיובי, סיווג NYHA של IV באשפוז, קצב נשימות, תסמיני תפוקה נמוכה, ריוויון חמצן, אירוע מלווה בתסמונת כלילית חדה, היפרטרופיה באק”ג וריכוז קריאטינין.

מדד הסיכון לחולה נתון, כולל אלו ללא נתונים זמינים אודות מדד Barthel, רמת טרופונין או NT-proBNP, ניתן לחישוב באמצעות מחשבון זמין באתר האינטרנט, לחישוב אחוז החולים עם ערכים אלו הצפויים למות בתוך 30 ימים.

מניתוח שיעורי התמותה המצטברים לאחר 30 ימים בחולים ברבעון התחתון ושני העשירונים העליונים של מדד הסיכון עלתה יכולת הבחנה טובה. החוקרים זיהו ירידה חדה בסיכון לתמותה לאחר 30 ימים לאורך קבוצת הסיכון, עם שיעורי תמותה של 45 בעשירון העליון וכ-0.7% בחמישון התחתון.

לאישור המודל החוקרים בחנו את הכלי במדגם ש כלל 3,229 חולים שגויסו בין ינואר-פברואר 2014. התוצאות תאמו למודל המקורי והעידו על יכולת הניבוי של הכלי החדש.

מדד MEESSI-AHF הוביל גם להבחנה טובה יותר מכלים אחרים, דוגמת Emergency Heart Failure Mortality Risk Grade Tool, שפותח לניבוי התמותה בתוך שבוע בחולים אלו.

באמצעות הכלי החדש, רופאי חדר מיון יוכלו לזהות את החולים בסיכון גבוה או נמוך לתמותה בתוך 30 ימים, דבר העשוי להוביל לטיפול טוב יותר בחולים. הכלי חשוב במיוחד בחולים בסיכון גבוה מאוד לתמותה בתוך 30 ימים ולאלו בסיכון נמוך מאוד לתמותה.

Ann Intern. Med

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה