קרדיולוגיה

תהליכי דלקת בכלי הדם וברקמת השומן הסמוכה בחולים עם אנגינה וזוספאסטית (J Am Coll Cardiol)

ספאזם של העורקים הכליליים, גורם חשוב במחלת לב איסכמית, נקשר עם דלקת של שכבת ה-Adventitia ו-PVAT (Perivascular Adipose Tissue) בחולים עם אנגינה וזוספאסטית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Journal of the American College of Cardiology.

להערכת ההשערה כי ספאזם של העורקים הכליליים קשור עם דלקת סביב כלי הדם בחולים עם אנגינה וזוספאסטית, החוקרים בחנו באופן פרוספקטיבי 27 חולים עם ספאזם דיפוזי בהשראת אצטיל-כולין בעורק ה-LAD (Left Anterior Descending) וב-13 חולים עם חשד לאנגינה, אך ללא נגע כלילי אורגני או ספאזם כלילי. הם התבססו על CCTA (Coronary Computed Tomography Angiography) ובדיקת 18F-FDG-PET/CT להערכת נפח PVAT וקליטת גלוקוז מסומן סביב כלי הדם ב-LAD. בנוסף, בדיקת OCT (Optical Coherence Tomography) שימשה להערכת Adventitial Vasa Vasorum (AVV) ב-LAD וכן בחנו את פעילות Rho-kinase בלויקוציטים בדם.

יחס TBR (Target-To-Background) סביב כלי הדם הכלילי ב-LAD ספאסטי היה גדול יותר משמעותית בקבוצת החולים עם אנגינה וזוספאסטית, בהשוואה לאלו ללא אנגינה זו (1.04 לעומת 0.85).

החוקרים זיהו קורלציה חיובית בין היקף TBR סביב כלי הדם הכלילי ובין תגובת כיווץ כלי דם כליליים בתגובה לאצטיל-כולין בקבוצת החולים עם אנגינה וזוספאסטית, בהשוואה לאלו ללא אנגינה זו.

בנוסף, תועדה קורלציה חיובית משמעותית בין היקף נפח PVAT ובין יחס TBR בחולים עם אנגינה וזוספאסטית, אך לא באלו ללא אנגינה זו.

בדיקת OCT הדגימה יצירה מוגברת משמעותית של AVV בחולים עם אנגינה וזוספאסטית, בהשוואה לאלו ללא אנגינה וזוספאסטית. פעילות Rho-Kinase בלויקוציטים הייתה גם כן גבוהה יותר משמעותית באלו עם אנגינה וזוספאסטית. עם זאת, לאחר טיפול תרופתי, הן קליטת FDG סביב כלי הדם הכלילי והן פעילות Rho-Kinase פחתו משמעותית בקבוצת החולים עם אנגינה וזו-ספאסטית.

החוקרים כותבים כי ממצאים אלו מעידים כי דלקת בדופן העורק הכלילי, בשכבת PVAT, קשורה עם תגובתיות-יתר של כלי הדם הכליליים, לכן טיפולים המכוונים כנגד תגובה דלקתית באתר זה עשויים לשמש כאמצעי טיפול חדש בחולים עם אנגינה וזוספאסטית.

J Am Coll Cardiol. 2018;71:414-425

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה