התועלת של טיפול CRT עם ובלי דפיברלציה בחולים עם קרדיומיופתיה (Europace)

טיפול CRT (Cardiac Resynchronization Therapy) מהווה מרכיב חשוב בטיפול בחולי אי-ספיקת לב עם מקטע פליטה ירוד של חדר שמאל והפרעות הולכה חדריות. התועלת של CRT על התחלואה והתמותה בחולים נבחרים עם אי-ספיקת לב הודגמה בבירור במספר מחקרים גדולים ועל-בסיס העדויות, טיפול זה מומלץ בהנחיות הנוכחיות לטיפול בחולים סימפטומטיים עם אי-ספיקת לב, מקטע פליטה של חדר שמאל של עד 35% ומקטע QRS של מעל 130 מילי-שניות. מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Europace עולה כי CRT-D (CRT-Defibrillator) עדיף על CRT-P (CRT-Pacing) בהערכת תמותה מכל-סיבה ותוצאים נוספים בחולים עם קרדיומיופתיה איסכמית, אך לא באלו עם קרדיומיופתיה שאינה על-רקע איסכמי.

מטרת החוקרים הייתה לכמת את התוצאות הקליניות לאחר השתלת CRT-D ו-CRT-P כטיפול במסגרת מניעה ראשונית בחולי אי-ספיקת לב ולקבוע אם קיימים הבדלים בהתאם לאתיולוגיה של מחלת שריר הלב.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות כלל המשתתפים במחקר שטופלו ב-CRT-D (551 חולים) או CRT-P (999 חולים) ובניתוח מותאם. בחירת המכשיר נקבעה על-בסיס ההנחיות הקליניות בבריטניה.

בניתוח חד-משתני של כלל אוכלוסיית המחקר, עם מעקב מקסימאלי של 16 שנים (חציון של 4.7 שנים), השימוש ב-CRT-D לווה בשיעורי תמותה נמוכים יותר (יחס סיכון של 0.72) ובתוצא משולב שכלל תמותה מכל-סיבה או אשפוז עקב אי-ספיקת לב (יחס סיכון של 0.72) ותמותה מכל-סיבה או אשפוז בשל סיבוכים לבביים מג’וריים (יחס סיכון של 0.71) (בכל המקרים, P<0.001).

לאחר ניתוח מותאם שכלל 796 חולים, השימוש ב-CRT-D לווה בשיעורים נמוכים יותר של תמותה מכל-סיבה (יחס סיכון של 0.72) ותוצאי הסיום המשולבים (P<0.01 בכל המקרים).

מניתוח נוסף לפי האתיולוגיה, השימוש ב-CRT-D לווה בשיעורי תמותה נמוכים יותר (יחס סיכון של 0.62), סיכון נמוך יותר לתמותה מכל-סיבה או אשפוז עקב אי-ספיקת לב (יחס סיכון של 0.63) ותמותה מכל-סיבה או אשפוזים בשל סיבוכים לבביים מג’וריים (יחס סיכון של 0.59) (p<0.001 בכל המקרים) בחולים עם קרדיומיופתיה איסכמית. עם זאת, החוקרים לא זיהו הבדלים בתוצאים בין CRT-D ובין CRT-P בחולים עם קרדיומיופתיה שאינה על-רקע איסכמי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מנתוני עולם-אמיתי אלו עולה כי CRT-D עדיף על CRT-P בהערכת התמותה ותוצאים נוספים, ללא תלות בערפלנים ידועים אחרים. התועלת של CRT-D תוארה בחולים עם קרדיומיופתיה על-רקע איסכמי, אך לא באלו עם מחלת שריר לב על-רקע לא-איסכמי.

Europace. 2018;20(11):1714-1716

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה