קרדיולוגיה

ניתוח מעקפים של העורק השמאלי הראשי ללא שימוש במכונת לב-ריאה מלווה בשיעורי תמותה גבוהים יותר (J Am Coll Cardiol)

בחולים עם מחלה של העורק השמאלי הראשי המופנים לניתוח מעקפים של העורקים הכליליים ללא שימוש במכונת לב-ריאה נרשמה עליה של כמעט פי שתיים בסיכון לתמותה לאחר שלוש שנים, בהשוואה לסיכון שתועד בחולים בהם הניתוח בוצע תוך שימוש במכונת לב-ריאה, כך עולה מניתוח פוסט-הוק של נתוני מחקר EXCEL, שפורסמו בכתב העת Journal of the American College of Cardiology.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים להשוות את התוצאות של ניתוח מעקפים ללא שימוש במכונת לב-ריאה, בהשוואה לתוצאות לאחר ניתוח עם מכונה זו, בחולים עם מחלה של העורק השמאלי הראשי. לצורך כך, הם השלימו ניתוח פוסט-הוק של נתוני מחקר EXCEL (Evaluation of XIENCE versus Coronary Artery Bypass Surgery for Effectiveness of Left Main Revascularization).

מבין 923 חולים לאחר ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים, 652 חולים נותחו תוך שימוש במכונת לב-ריאה ו-271 חולים נותחו ללא שימוש במכונה זו. למרות היקף דומה של המחלה הכלילית, ניתוח ללא שימוש במכונת לב-ריאה לווה בשיעור נמוך יותר של רה-וסקולריזציה של ה-Left Circumflex Coronary Artery (84.1% לעומת 90%, p=0.01) ו-Right Coronary Artery (31.1% לעומת 40.6%, p=0.007). לאחר תקנון IPTW (inverse probability of treatment weighting) להבדלים בסיסיים בין הקבוצות, ניתוח ללא שימוש במכונת לב-ריאה לווה בסיכון מוגבר משמעותית לתמותה מכל-סיבה לאחר שלוש שנים (8.8% לעומת 4.5%; יחס סיכון של 1.94, p=0.02) והבדל לא-מובהק בסיכון לתוצא משולב של תמותה, אוטם לבבי, או אירוע מוחי (11.8% לעומת 9.2%; יחס סיכון של 1.28, p=0.28).

החוקרים מסכמים וכותבים כי בקרב חולים עם מחלה של העורק השמאלי הראשי, ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים ללא שימוש במכונת לב-ריאה מלווה בשיעור נמוך יותר של רה-וסקולריזציה של העורקים הכליליים המספקים את הדופן התחתון-צידי וסיכון מוגבר לתמותה מכל-סיבה לאחר שלוש שנים, בהשוואה לניתוח מעקפים שבוצע עם מכונת לב-ריאה.

J Am Coll Cardiol. 2019;73:2676-2688

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה