ערכי טרופונין מוגברים מלווים בפרוגנוזה גרועה יותר של COVID-19 (מתוך כנס ה-ESC)

מנתונים שהוצגו במהלך כנס ה-European Society of Cardiology עולה כי רמות טרופונין מוגברות בעת קבלה לאשפוז של חולים עם COVID-19 מנבאות פרוגנוזה שלילית יותר ועשויות לסייע בהערכת הסיכון של החולים שנדבקו בנגיף.

המחקר כלל מבוגרים שאושפזו בשל COVID-19 והחוקרים אספו נתונים אודות 200 משתנים שונים, כולל נתונים דמוגרפיים, סמנים בדם, גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם, היסטוריה של מחלות לב וכלי דם וכן תוצאות קרדיווסקולאריות ומהלך COVID-19.

עד כה גויסו למחקר 1,200 חולים והחוקרים הציגו את התוצאות המוקדמות אודות 485 החולים הראשונים (גיל ממוצע של 68 שנים, 46% נשים).

ממצאי המחקר העידו על שיעורי הימצאות גבוהים של מחלות לב וכלי דם וגורמי סיכון למחלות אלו בקרב חולים מאושפזים עם COVID-19, כאשר ב-46% מהחולים תועדה היסטוריה של מחלה קרדיווסקולארית ובלמעלה מ-40% תועדו יתר לחץ דם, היפרליפידמיה וסוכרת.

בקרב החולים הללו תועדו שיעורים גבוהים של סיבוכי COVID-19 כמעט 1 מכל 5 חולים הלכו לעולמם באשפוז, 1 מכל 3 טופלו ביחידת טיפול נמרץ ו-1 מכל 5 נדרש להנשמה מלאכותית. בנוסף, באוכלוסיה זו תועדו שיעורים גבוהים של מחלות לב וכלי דם, כאשר 2 מכל 5 חולים חוו סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים, אשר כללו אירוע איסכמי, הפרעת קצב, אי-ספיקת לב, או סיבוך וסקולארי.

הגורמים המנבאים העיקריים של תמותה באשפוז כללו היסטוריה של הפרעות קצב חדריות (יחס סיכויים של 9.87, p=0.004), שהן סמן למחלה קרדיווסקולארית חמורה ושימוש במעכבי P2Y12 (יחס סיכויים של 4.58, p=0.04), המהווים סמן למחלת לב כלילית. גורמים בלתי-תלויים שנקשרו עם סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים באשפוז כללו שימוש במשתנים ונוכחות הפרעות קצב פרוזדוריות.

מהנתונים עלה עוד כי ערכי טרופונין מוגברים בעת הקבלה לאשפוז נקשרו באופן מובהק עם תמותה באשפוז וסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים. ערכי טרופונין מוגברים אלו לרוב מעידים כי החולה פיתח אוטם לבבי, אך מרבית החולים הללו לא סבלו מאירוע לבבי חד ונראה כי העליה באנזים זה העידה על נזק מבודד לשריר הלב.

ממצאים אלו מעידים כי בחולים המאושפזים עם COVID-19 שכיחות גבוהה של מחלות לב וכלי דם קודמות ושיעורי היארעות גבוהים מאוד של סיבוכים קרדיווסקולאריים בהמשך. בנוסף, רמות טרופונין מוגברות בעת הקבלה לאשפוז זוהו כסמן המרמז לסיכון מוגבר לסיבוכים קרדיווסקולאריים בחולים עם הזיהום הנגיפי.

מתוך כנס ה-ESC

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה