אפשרויות חליפיות לכריתת שד בנשים עם הישנות בתוך השד (JAMA Oncol)

ניתוח שני להסרת הגוש ולאחר קרינה חלקית חוזרת לשד הינה גישה חליפית יעילה לכריתת שד בנשים עם עדות להישנות סרטן שד בתוך השד לאחר טיפול משמר-שד וקרינה לכל השד, כך עולה מתוצאות מחקר חדש בשלב II, שפורסמו בכתב העת JAMA Oncology.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את התועלת ואירועים חריגים של קרינה חלקית וחוזרת לשד לאחר ניתוח שני לכריתת הגוש בשד ואם גישה זו מהווה חלופה מקובלת לכריתת שד.

החוקרים השלימו מחקר בשלב 2, פרוספקטיבי, שכלל קרינה חיצונית חוזרת  וחלקית לשד לאחר ניתוח שני לכריתת הגוש בשל הישנות סרטן שד באותו צד שטופל קודם לכן בקרינה לכל השד. חציון משך המעקב עמד על 5.5 שנים.

חולות שהתאימו לגישת טיפול זו כללו נשים עם סרטן קטן מ-3 ס”מ, חד-מוקדי, למעלה משנה לאחר טיפול משמר-שד עם קרינה לכל השד, בהן בוצע ניתוח עם שוליים שליליים. ההתערבות כללה קרינה חוזרת חלקית לשד (1.5 Gy פעמיים ביום, סך כולל של 30 טיפולים במהלך 15 ימים).

מדגם המחקר כלל 65 נשים, מהן 58 היו זמינות להערכת התוצאות (גיל ממוצע של 65.12 שנים).

מבין ההישנויות של סרטן שד באותו צד, 23 מקרים (40%) היו לא-פולשניים ו-35 מקרים (60%) היו פולשניים. בכל 58 הנשים, 53 (91%) נשים אובחנו עם גידול של עד 2 ס”מ. כל הגידולים לא כללו מעורבות קלינית של קשריות לימפה.

החוקרים מדווחים כי 44 נשים (76%) נמצאו חיוביות לקולטנים לאסטרוגן, 33 נשים (57%) אובחנו עם גידול חיובי לקולטנים לפרוגסטרון ו-10 נשים (17%) הדגימו ביטוי-יתר של HER2 (ERBB2).

ארבע נשים אובחנו עם הישנות סרטן שד, כאשר שיעורי היארעות מצטברים לאחר חמש שנים עמדו על 5%. בשבע חולות הושלמה כריתת שד באותו צד עם שיעורי היארעות מצטברים לאחר חמש שנים של 10%. הן הישרדות ללא גרורות מרוחקות והן שיעורי הישרדות כוללים עמדו על 95%.

אירועים חריגים בדרגה 3 תועדו ב-7% מהנשים ולא תועדו אירועים חריגים בדרגה 4 ומעלה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בנשים עם הישנות סרטן שד באותו צד בו בעבר הושלם ניתוח להסרת הגוש וקרינה לכל השד, טיפול משמר-שד שני ניתן הוביל לתוצאות טובות ב-90% מהנשים, עם סיכון נמוך להישנות חוזרת של הממאירות באותו צד עם קרינה חלקית נוספת לשד.

ממצאים אלו מעידים כי גישת טיפול זו הינה חלופה יעילה לכריתת שד.

JAMA Oncol 2019

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה