הליכה יומית מונעת מוגבלות תפקודית בחולים עם אוסטיאוארתריטיס של הברכיים (Arthritis Care Res)

הליכה פעילות גופנית

במאמר שפורסם בכתב העת Arthritis Care & Research מדווחים חוקרים כי בחולים עם אוסטיאוארתריטיס של הברכיים להליכה יומיומית תועלת משמעותית ומונעת מגבלות תפקודיות.

החוקרים מסבירים כי כרופאים, חשוב לעודד הליכה בחולים עם אוסטיאוארתריטיס של הברכיים עם השלמת הערכות של היקף הפעילות הגופנית באמצעות פדומטר, בדומה לאופן המעקב אחר משקל הגוף של מטופלים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הליכה מומלצת למניעת מוגבלות תפקודית על-רקע אוסטיאוארתריטיס של הברכיים. עם זאת, לא ברור אם הליכה עצמה מספקת הגנה מפני התפתחות מגבלות תפקודיות.

במסגרת המחקר הנוכחי בחנו החוקרים את היקף ההליכה במהלך שבעה ימים באופן אובייקטיבי, לפי מספר הצעדים ביום, במדגם משתתפים עם אוסטיאוארתריטיס של הברכיים או בסיכון למחלת המפרקים הכרונית, ממחקר Multicenter Osteoarthritis Study. היארעות מוגבלות תפקודית במהלך שנתיים הוגדרה בהתאם לביצועים (מהירות יציבה של עד 1.0 מטר לשניה) ולפי הדיווח העצמי (תפקוד גופני לפי מדד WOMAC של 28/68 ומעלה). החוקרים בחנו את הקשר בין מספר צעדים ביום בתחילת המחקר ובין התפתחות מוגבלות תפקודית שנתיים מאוחר יותר, ע”י חישוב יחסי הסיכון המתוקנים לערפלנים אפשריים. מספר הצעדים ביום שהבחין בצורה הטובה ביותר בסיכון להתפתחות מוגבלות תפקודית נקבע על-הבסיס המרחק המקסימאלי מתוצא אקראי בעקומות Receiver Operator Characteristics.

מבין 1,788 משתתפים (בגיל ממוצע של 87 שנים, מדד מסת גוף ממוצע של 31 ק”ג למטר בריבוע), כל 1,000 צעדים נוספים ביום לוו בירידה של 16% ו-18% בהיארעות מוגבלות תפקודית לפי מדדים המבוססים על ביצועים ולפי מדדים המבוססים על דיווח עצמי, בהתאמה. הליכה של פחות מ-6,000 ופחות מ-5,900 צעדים ביום זוהתה כסף הטובה ביותר להבחנה בין היארעות מוגבלות תפקודי לפי הביצועים (67.3%/71.8% רגישות/סגוליות) ולפי דיווח-עצמי (58.7%/68.9%), בהתאמה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הליכה משמעותית יותר מלווה בסיכון מופחת למוגבלות תפקודית לאורך שנתיים. הליכה של 6,000 צעדים ביום ומעלה הינה הערכה ראשונית של היקף פעילות ההליכה הנדרש להגנה מפני מוגבלות תפקודית בחולים עם אוסטיאוארתריטיס של הברך או בסיכון למחלת המפרקים הכרונית.

Arthritis Care Res. Published online June 12, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה