הקפדה על הליכות עשויה להגן מפני כאבי ברכיים בחולים עם אוסטיאוארתריטיס (Arthritis Rheumatol)

הקפדה על הליכות כפעילות גופנית עשויה להפחית התקדמות כאב בחולים בגילאי 50 שנים ומעלה עם אוסטיאוארתרתיטיס של הברכיים, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Arthritis & Rheumatology.

החוקרים התבססו על נתונים מפרויקט Osteoarthritis Initiative – מחקר פרוספקטיבי, תצפיתי, רב-מרכזי, שכלל חולים עם אוסטיאוארתריטיס של הברך משנת 2004 עד 2006 – במטרה לבחון את ההשפעה של הליכה על חולים עם אוסטיאוארתריטיס. הם התמקדו בחולים בגילאי 50 שנים ומעלה עם נתונים מלאים אודות כאבי ברכיים וצילומי ברכיים בתחילת הדרך ולאחר 36 ו-48 חודשים. בנוסף, כל החולים השלימו את סקר mHPAS (Modified Historical Physical Activity Survey) לאחר 96 חודשים עם הדמייתית לאוסטיאוארתריטיס של הברך בתחילת הדרך.

מדגם המחקר כלל 1,212 חולים עם מעורבות של 1,808 ברכיים. מבין אלו, 73% דיווחו כי הקפידו על הליכות כפעילות גופנית. לדברי החוקרים, כאבי ברכיים חדשים בתדירות גבוהה היו פחות נפוצים בחולים שדיווחו על הליכות כפעילות גופנית ובחולים אלו הסיכוי להתפתחות כאב חדש היה קטן ב-40%  (יחס סיכויים של 0.6, רווח בר-סמך 95% של 0.4-0.8). בנוסף היצרות חלל מפרקי מדיאלי הייתה פחות נפוצה בחולים שדיווחו על הליכות (יחס סיכויים של 0.8, רווח בר-סמך 95% של 0.6-1.0).

ממצאים אלו מציעים כי הקפדה על הליכות עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות תסמינים בחולים עם אוסטיאוארתריטיס של הברכיים. עם זאת, כאשר החוקרים בחנו את החולים שכבר סבלו מכאבי ברכיים בתחילת המחקר, באלו שהקפידו על הליכות תועד מספר דומה של חולים שחוו שיפור בכאבי הברכיים.

המסר הוא כי למניעה חשיבות רבה, כאשר במידה ומזהים את החולים לפני הופעת תסמינים ומביאים לכך שמקפידים על הליכות, אזי ניתן להפחית את הסיכון להתפתחות כאב קבוע בברכיים. ייתכן כי לאחר הופעת כאב ברכיים קבוע חלון ההזדמנויות הזה כבר נסגר.

 

Arthritis Rheumatol. 2022

 

לידיעה ב-Healio

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה