האם ניתן להתבסס על בדיקת DOTATATE PET לתכנון ניתוח כריתת גידול נוירואנדוקריני של המעי הדק? (J Surg Oncol)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Surgical Oncology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בדיקת DOTATATE PET (או Gallium-68 DOTA-Tyr3-Octreotate) מהווה כלי ספציפי ומדויק יחסית לתכנון ניתוח כריתת גידול נוירואנדוקריני של המעי הדק, אך הרגישות והערך המנבא השלילי אינם מספקים ולכן הבדיקה אינה מהווה תחליף לחשיבות מישוש פתוח של המעי לזיהוי נגעים נוספים או הסרת קשריות לימפה אזוריות.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הדיוק של בדיקת DOTATATE PET להערכת רב-מוקדיות וגרורות לקשריות לימפה של גידולים נוירואנדוקריניים של המעי הדק.

החוקרים השלימו מחקר רב-מרכזי שכלל חולים עם גידולים נוירואנדוקריניים של המעי הדק אשר השלימו בדיקת DOTATATE PET לפני ניתוח הסרה ניתוחית, עם מישוש ידני לכל אורך המעי הדק, בין ינואר 2016 ועד אוגוסט 2022. הם ערכו השוואה בין דו”חות בדיקות ההדמיה לפני הניתוח והערכה משנית סמויה של ההדמיות אל מול הדו”חות הפתולוגיים לאחר ניתוח.

מדגם המחקר כלל 104 חולים שענו על קריטריוני המחקר. בפתולוגיה הייתה עדות לגידול נוירואנדוקריני רב-מוקדי של המעי הדק ב-53 חולים (51%) ועדות לגרורות לקשריות לימפה ב-96 חולים (92%). בדיקת DOTATATE PET המקורית הדגימה עדות לגידול נוירואנדוקריני רב-מוקדי של המעי הדק ב-28 חולים (27%) וגרורות לקשריות לימפה ב-80 חולים (77%).

על-בסיס הדו”חות המקוריים של בדיקות ההדמיה, הרגישות לזיהוי גידול נוירואנדוקריני רב-מוקדי של המעי הדק עמדה על 45%, הסגוליות עמדה על 92%, הערך המנבא החיובי עמד על 86% והערך המנבא השלילי עמד על 62%. לזיהוי גרורות לקשריות לימפה, הבדיקה הדגימה רגישות של 82%, סגוליות של 88%, ערך מנבא חיובי של 99% וערך מנבא שלילי של 29%.

החוקרים מסכמים וכותבים כי למרות שבדיקת  DOTATATE PET הינה כלי ספציפי ומדויק יחסית בחולים עם גידולים נוירואנדוקריניים של המעי הדק, לא ניתן להתבסס על בדיקה זו בלבד בתכנון הניתוח ונדרש מישוש פתוח לזיהוי נגעים נלווים או זיהוי כריתת קשריות לימפה אזוריות.

J Surg Oncol, Aug 2, 2023

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה