חדשות

מסמך עמדה של איגוד רופאי בריאות הציבור שנכתב ע''י צוות מומחים נרחב קורא לשינוי תודעתי לפיו יש לשים טובת הילד במרכז בעת קביעת מדיניות לפתיחת שנת הלימודים תחת הקורונה

24/08/2020

מאת מערכת אי-מד

איגוד רופאי בריאות הציבור מפרסם היום נייר עמדה שהועבר לח"כ יפעת שאשא ביטון, יו"ר ועדת הקורונה בכנסת, ובו המלצות על אופן פתיחת מערכת החינוך. 

בהכנת המסמך השתתף צוות מומחים מולטידיספלינרי נרחב.

הנחת היסוד שמלווה את המסמך היא הצורך לדעת המחברים ב"שינוי תודעתי בציבור ואצל מקבלי ההחלטות תוך שימת טובת הילד במרכז. הייעוד של ילדים ושל מערכת החינוך אינו להימנע מהדבקה, ולאפשר להורים להגיע לעבודה. טובת הילדים מחייבת מתן הזדמנות למסגרת חינוכית, לצורך התפתחות חברתית ולימודית"

במסגרת המסמך מוצגות 10 המלצות אופרטיביות ליישום מיידי:

 

1 . יצירת מערך מקומי משותף המתכלל בין המשפחה, בית הספר, הרווחה והרשות המקומית, הרופא המטפל וגורמי בריאות הנפש- לאיתור ילדים בסיכון בהיבטים שונים.

2 . שיווק חברתי של התנהגויות מקדמות בריאות שאינן רק להגנה מקורונה בהמלצות לחזרת הלימודים בבית הספר.

3 . שמירה על קשר רציף עם הילדים הנמצאים בבית בעת ביצוע למידה היברידית.

4 . קביעת אומדנים להצלחת התוכנית המשולבת הכוללים משוב הורים מורים וילדים על הצלחת ההוראה ההיברידית.

5 . ניטור קפדני של נשירה גלוייה וסמוייה של ילדים עבודה פרטנית ומותאמת כדי להחזיר את אלו בסכנת נשירה, למסלול. יש להתחיל את הניטור מיידית עם החזרה ללימודים.

6 . מתן תמיכה לתלמידים חולים אשר אותרו כחולי קורונה או מצויים בבידוד.

7 . איתור תלמידים עם מחלות רקע וכן תלמידים להם הורים או אחים הנמצאים בקבוצת סיכון, ופעולה למתן מענה פדגוגי וחברתי לילדים אלה שנמנע מהם להשתלב במערכת בית הספר/גן.

8 . מתן מענה מיידי לפערי האוריינות הדיגיטלית והגישה למשאבי מחשב ורשת בקרב משפחות במצב כלכלי-חברתי נמוך. ניתן לבצע זאת באמצעות איתור ילדים חסרי אמצעי רשת הולמים לקיום למידה ואספקתם, הצמדת חונכות בסגנון פר"ח של סטודנטים שהוכשרו לכך, על מנת לסייע לתלמידים ממשפחות מוחלשות להדביק פערים ומענה ללמידה לא מקוונת תוך העצמת המחנכים ומתן מנדט לגמישות ופתרונות יצירתיים.

9 . איתור של הדרדרות כלכלית במשפחה המציבה את הילד בסיכון לאי-ביטחון תזונתי (על ידי הרשות המקומית) ואספקת מזון במסגרת תוכנית ההזנה. מדריך עירוני לביטחון תזונתי הכולל מערך איתור וטיפול יחד עם מדיניות תזונתית עירונית .

10 . יצירת מסגרת חוקים וכללים שתאפשר סביבה בריאה לילדים וכוללת:

o שמירה על יציבות המסגרת הבית ספרית כולל: פעילות גופנית, הכנת כריך בריא ואכילתו במשותף, הקצאת שעות ייעודיות לתכנים בריאותיים ועידוד הילדים לשמירה על אורח חיים בריא.

o יצירת מסגרת הורית תומכת בשינויים הנדרשים כולל הקצאת שעות עבודה לשם כך.

o יצירת מודעות ציבורית גבוהה, רחבה ואפקטיבית להשפעת התזונה הבריאה על החוסן וזאת באמצעות החלת מדיניות בריאותית ברמת ממשלה, משרדים ובניית תוכנית לאומית, כולל יצירת חוקים תומכים. מניעת פרסום מזון מזיק לילדים ולבני נוער בהתאם להמלצות הוועדה בנושא. הוזלת מחירים של מזונות בריאים להנגשת קניה בריאה ולבישול ביתי מזין.

o הקפדה על סביבות נקיות ממוצרי עישון, טבק או סמים אחרים, והגנה על ילדים מפני פרסום ושיווק מוצרים אלו, לרבות צעדים חיוניים להגנת ילדים כדוגמת איסור טעמים במוצרי טבק ועישון.

o הרחבת מערך התמיכה בילדים לרשות המקומית ולמסגרות החוץ מוסדיות כגון תנועות הנוער, לרבות פעילויות חברתיות

לנייר העמדה המלא

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

© e-Med 2020 | כל הזכויות שמורות
שתף מקרה קליני
<