חדשות

דיווח ראשון על נזק כבדי על-רקע טיפול תרופתי ב-Tocilizumab בחולה עם COVID-19 (מתוך Liver International)

01/09/2020

 

במאמר שפורסם בכתב העת Liver International מדווחים חוקרים על מקרה ראשון של נזק כבדי על-רקע טיפול תרופתי ב-Tocilizumab (אקטמרה) בחולה עם COVID-19.

 

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי Tocilizumab הוצע לטיפול בצורות חמורות של COVID-19 מאחר ו-Interleukin-6 משחק תפקיד מרכזי בסערת ציטוקינים על-רקע COVID-19. מספר מחקרים קליניים הדגימו השפעות טובות מאוד לטיפול ב-Tocilizumab בחולים עם COVID-19, עם דיווחים מעטים על תופעות לוואי של הטיפול.

 

טרם השימוש ב-Tocilizumab לטיפול ב-COVID-19 דווח רק על 8 נזקים חמורים לכבד משנית לטיפול התרופתי. לאור העליה המשמעותית בהיקף השימוש ב-Tocilizumab לטיפול ב-COVID-19, החוקרים ביקשו להזהיר מפני רעילות כבדית חמורה, אך כזו העלולה להיות חמורה, בעיקר כאשר ניתן בשילוב עם תרופות אחרות העלולות לפגוע בכבד.

 

הכותבים מתאר מקרה של חולה עם סערת ציטוקינים על-רקע COVID-19, אשר פיתח נזק כבדי משנית לטיפול התרופתי ב-Tocilizumab.

 

יממה לאחר מתן Tocilizumab זוהתה עליה של פי 40 ברמות טרנסאמינזות בדמו של המטופל. אעפ"י כן, ל-Tocilizumab הייתה השפעה חיובית על מדדים קליניים ומעבדתיים בסערת ציטוקינים, עם התנרמלות טרנסאמינזות לאחר 10 ימים.

 

החוקרים כותבים כי נדרש ניטור אינטנסיבי של תפקודי הכבד בחולים עם COVID-19, לאור התרופות המרובות העלולות לפגוע בכבד הניתנות לעיתים קרובות לחולים אלו.

 

Liver International. 2020;40(8):1901-1905

 

לידיעה במדסקייפ

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

© e-Med 2020 | כל הזכויות שמורות
שתף מקרה קליני
<