מחקר רפואי

מדוע התמקדות במספר החולים הנדרש לטיפול עלולה לספק הערכה מטעה של התועלת של חיסונים? (מתוך אתר Medscape)

רבים מאמינים כי היעילות המדווחת של חיסונים שונים כנגד נגיף הקורונה גבוהה מהתועלת האמיתית של החיסונים וטוענים כי מעבר ליעילות החיסון, המבוססת על הירידה היחסית בסיכון, יש לשקול את הירידה האבסולוטית בסיכון ואת מספר החולים הנדרש לטיפול. במאמר דעה שפורסם באתר Medscape טוענים מומחים כי הם אינם מסכימים עם גישה זו מאחר ועיקרון המספר הנדרש לטיפול (Number Needed to Treat, או NNT) עשוי להטעות כאשר משמש במחקרים להערכת חיסונים.

דיווחים מוקדמים טענו כי לחיסונים כנגד קורונה המבוססים על רנ”א שליח יעילות של 95% וכי לחיסון כנגד אדנווירוס יעילות של 70% וזאת על-בסיס ירידה יחסית בסיכון שתועדה במחקרים קליניים בשלב 3.

הכותבים מציעים דוגמא היפותטית של מחקר חיסון הכולל 40,000 משתתפים (מחצית קיבלו חיסון ומחצית קיבלו פלסבו). הניתוח הסטטיסטי מתוכנן לאחר 200 מקרי מחלה מתועדים. מבין 20,000 משתתפים בזרוע החיסון, 10 חלו במחלה (0.05%) ומבין 20,000 משתתפים בזרוע הפלסבו, 190 חלו במחלה (0.95%).

הסיכון היחסי (Relative Risk, RR) מחושב ע”י חלוקת אחוז החולים שנדבקו במחלה בזרוע החיסון באחוז החולים שנדבקו במחלה בזרוע הפלסבו (0.05 במודל ההיפותטי). הירידה היחסית בסיכון (Relative Risk Reduction, או RRR) מחושבת עפ”י הפחתת הסיכון היחסי מ-1 (0.95 במודל ההיפותטי).

אלו הטוענים כי נתונים אלו מספקים הערכת יתר של התועלת של החיסון מאמינים כי יש לבחון את הירידה האבסולוטית בסיכון (Absolute Risk Reduction, או ARR), אשר אינה כה מרשימה על-פני השטח. ה-ARR מחושב ע”י הפחתת אחוז הנדבקים במחלה בזרוע החיסון מאחוז הנדבקים במחלה בזרוע הפלסבו (ARR של 0.9% במודל ההיפותטי) או מספר נדרש לטיפול למניעת מקרה תחלואה אחד שהוא המספר ההופכי ל-ARR (NNT של 111 במודל ההיפותטי).

מודל ה-NNT זכה לתמיכה רבה להערכת תוצאות מחקרים קליניים, אך חשוב להבין את משמעות הדברים כאשר מנסים לחשב את ה-NNT במחקרי חיסונים.

ראשית, ה-ARR וה-NNT מושפעים מהסיכון ההתחלתי לזיהום וממשך הזמן בסיכון, בעוד ש-RRR אינו מושפע ממשתנים אלו. מאחר ומחקרי חיסונים הם לרוב קצרים (מספר שבועות) ונערכים בתקופה בו רבים נוקטים אמצעים להפחתת הסיכון להדבקה, חישוב ARR מפסק תת-הערכה של ההשפעה של החיסון, בהשוואה לסיכון האבסולוט של האדם לאורך פרק זמן ארוך, בפרט במידה ולא מקפידים באותו אופן על אמצעים להפחתת סיכון.לאור זאת, חישוב NNT על-בסיס נתוני מחקרי חיסונים אינו מספק הערכה מדויקת של NNT בתנאי עולם אמיתי.

שנית, מחקרי חיסונים לרוב מבוססים על גישת ניתוח מונחית-אירוע, כלומר, ניתוח הנתונים יבוצע לאחר מספר אירועים מוגדר. הירידה האבסולוטית בסיכון לכן מוגבלת למספר מקרים קטן. לדוגמא, במודל ההיפותטי המוצג לעיל, במידה והניתוח הסטטיסטי היה מתוכנן להיות מושלם לאחר 200 מקרים מאושרים ובהנחה כי החיסון היה מושלם עם יעילות של 100%, אזי כל 200 המקרים יתועדו בזרוע הפלסבו ויהיו 200 מקרים ב-20,000 משתתפים בזרוע הפלסבו (1%), לעומת 0 מקרים בזרוע ההתערבות (0%), כך ש-ARR הוא 1% בלבד, עם NNT של 100. מנגד, במידה והיעד היה 2,000 מקרים מאושרים, אזי מדובר היה ב-2,000 מקרים מאושרים מבין 20,000 משתתפים בזרוע הפלסבו (10%) לעומת 0 מקרים בזרוע החיסון, עם ARR של 10% ו-NNT של 10.

המסר העיקרי הוא כי אין להתמקד רק ב-ARR או ב-NNT במחקרי חיסונים, אלא גם לקחת בחשבון את המגבלות המפורטות לעיל של הניתוחים הסטטיסטיים במחקרים אלו.

לידיעה במדסקייפ

הערת מערכת:

חשוב לציין כי ה-NNT אמור להוות מדד של יעילות רפואית/כלכלית , אך כאשר אנחנו רואים את התוצאות המדהימות של מבצע ההתחסנות בישראל המאפשרות למדינה לחזור לחיי שגרה כמעט מלאים לחלוטין, ולוקחים בחשבון את המשמעויות הבריאותיות, החברתיות והכלכליות אז גם אם ה-NNT שיחושב עבור ישראל יהיה גבוה, עדיין השורה התחתונה והמובנת מאליה היא שהחיסונים היוו פיתרון יעיל מאוד למגיפה. 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • טיפוס מדרגות מפחית את הסיכון לתמותה (מתוך כנס ה-ESC)

    טיפוס מדרגות מפחית את הסיכון לתמותה (מתוך כנס ה-ESC)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהלך כנס מטעם ה-European Society of Cardiology עולה כי טיפוס מדרגות מלווה בסיכון מופחת לתמותה מכל-סיבה ותמותה עקב מחלות לב. הסקירה כללה תשעה מחקרים עם נתונים אודות 480,520 משתתפים והחוקרים השלימו ניתוח של חמישה מחקרים עם 455,649 משתתפים במטרה לקבוע את הקשר בין טיפוס מדרגות ובין הסיכון לתמותה מכל-סיבה ותמותה עקב […]

  • האם יש עדיפות לביצוע פעילות גופנית בשעות הערב? (Diabetes Care)

    האם יש עדיפות לביצוע פעילות גופנית בשעות הערב? (Diabetes Care)

    פעילות גופנית אירובית בעצימות בינונית או גבוהה המבוצעת בשעות הערב מלווה בסיכון הנמוך ביותר לתמותה, תחלואה קרדיווסקולארית ותחלואה מיקרווסקולארית במבוגרים עם השמנת-יתר, כולל אלו עם סוכרת מסוג 2, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Diabetes Care. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ידוע כי פרצי פעילות אירובית מתונה עד מאומצת משפרת גורמי סיכון קרדיו-מטבוליים, אך […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר טבליות Pivmecillinam לטיפול בזיהום בדרכי השתן בנשים (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר טבליות Pivmecillinam לטיפול בזיהום בדרכי השתן בנשים (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) אישר את מתן טבליות Pivmecillinam לטיפול בזיהומים לא-מסובכים בדרכי השתן משנית לחיידקי Escherichia coli, Proteus mirabilis ו-Staphylococcus saprophyticus בנשים. המומחים מסבירים כי Pivmecillinam הינה פרו-תרופה פומית של Mecillinam הניתן בזריקה. האישור הנוכחי של מנהל המזון והתרופות האמריקאי מבוסס על תוצאות שלושה מחקרים קליניים שהשוו בין שלושה מינונים […]

  • CBT עדיף על טיפול קוגניטיבי מבוסס-מיינדפולנס להפרעת אבל (JAMA Psychiatry)

    CBT עדיף על טיפול קוגניטיבי מבוסס-מיינדפולנס להפרעת אבל (JAMA Psychiatry)

    טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) עדיף על טיפול קוגניטיבי מבוסס-מיינדפולנס להפחתת חומרת התסמינים בחולים עם הפרעת אבל ממושכת, כך עולה מתוצאות מחקר אקראי שפורסם ב-JAMA Psychiatry. בעוד שלמטופלים שעברו CBT ממוקד לאבל הייתה תגובה מעולה בהשוואה לאלו שעברו טיפול קוגניטיבי מבוסס-מיינדפולנס, המשתתפים בשתי הקבוצות חוו ירידה משמעותית בתסמינים 6 חודשים לאחר הטיפול. “אנו מדגישים כי תוצאות […]

  • ניתוח בעזרת רובוט להחלפה מלאה של מפרק הירך עשוי לקצר משך אשפוז (J Arthroplasty)

    ניתוח בעזרת רובוט להחלפה מלאה של מפרק הירך עשוי לקצר משך אשפוז (J Arthroplasty)

    ניתוח רובוט להחלפה מלאה של מפרק הירך מלווה במשך אשפוז קצר יותר לעומת ניתוח ידני להחלפת הירך, זאת לצד הפחתת היקף החולים המופנים למוסד סיעודי ייעודי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Arthroplasty. החוקרים השלימו מחקר רב-מרכזי עם הערכה רטרוספקטיבית של הנתונים אודות 8,536 חולים שעברו ניתוח רובוטי להחלפה מלאה של […]

  • הבדלים בהיקף העיכוב באבחנת מחלת צליאק בילדים (JAMA Netw Open)

    הבדלים בהיקף העיכוב באבחנת מחלת צליאק בילדים (JAMA Netw Open)

    בילדים באיטליה עם תסמינים פחות ספציפיים או הפרעה בשגשוג תועד עיכוב ארוך יותר באבחנה של מחלת צליאק, בעוד שאלו מתחת לגיל 3 שנים או עם היסטוריה משפחתית מאובחנים מוקדם יותר, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות 3,171 ילדים עם אבחנה של מחלת צליאק […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה