Acne

טיפול במעכבי TNF עשוי להביא לשיפור או להופעת נגעי אקנה (JAMA Dermatol)

טיפול במעכבי TNF עשוי לסייע בטיפול בנגעי אקנה, אך מנגד, השימוש בתרופות אלו לטיפול במצבים אחרים עשוי בעצמו להוביל להופעת נגעי אקנה חדשים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו JAMA Dermatology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מעכבי TNF עשויים לשמש לטיפול בנגעי אקנה חמורים או אקנה על-רקע תסמונות אוטו-דלקתיות דוגמת SAPHO (או Synovitis, Acne, Pustulosis, Hyperostosis, Osteitis), PAPA (או Pyogenic Arthritis, Pyoderma gangernonsum, Acne) ו-PASH (או Pyoderma gangernosum, Acne, Hidradenitis suppurativa).

במסגרת המחקר הם ביקשו לבחון את המאפיינים הדמוגרפיים, ההתייצגות הקלינית, הטיפולים והתוצאות בחולים שטופלו במעכבי TNF בשל אקנה ואלו שפיתחו אקנה בעקבות טיפול במעכבי TNF למצבים אחרים.

חיפוש במאגרי PubMed ו-Web of Science לזיהוי מאמרים שפורסמו עד 17 באוקטובר, 2022, הוביל לזיהוי 53 מחקרים עם 64 משתתפים, כאשר מעכבי ה-TNF שנבחנו כללו את Adalimumab (7 מחקרים), Infliximab (9 מחקרים) ו-Etanercept (מחקר אחד).

מהתוצאות עולה כי מבין 47 החולים עם אקנה שטופלו במעכבי TNF, ב-25 חולים (53.2%) חל שיפור חלקי וב-19 חולים (40.4%) תועדה היעלמות מלאה של נגעי אקנה.

מצד שני, החקורים מצאו עוד כי טיפול במעכבי TNF עשוי לעיתים להיות מלווה בהתפתחות נגעי אקנה, בפרט בחולים ללא היסטוריה קודמת של מחלת העור. נגעי אקנה הופיעו ב-30 חולים (63.8%) כחלק מתגובה דלקתית. מבין 17 החולים שפיתחו אקנה לאחר טיפול במעכבי TNF שניתן למצבים שאינם אקנה, רק בחולה אחד דווח על היסטוריה של אקנה.

במקרים בהם אקנה התפתח בעקבות טיפול במעכבי TNF, הנגעים היו חמורים דיו בכדי להביא את החולים להפסקת הטיפול (8 חולים) או לשינוי הטיפול (6 חולים).

החוקרים כותבים כי העובדה כי מעכבי TNF עשויים לשמש כטיפול וכגורם לאקנה מעידה על חשיבות TNF ו-IL-17 בפתוגנזה של אקנה.

מהנתונים עולה כי רק שלושה חולים דיווחו על אירועים חריגים.

על-בסיס ממצאים אלו, החוקרים מסכמים וכותבים כי מעכבי TNF עשויים לשמש כטיפול אפשרי במקרים של אקנה חמורה ועמיד; עם זאת, במקרים בהם הנגעים העוריים מתפתחים לאחר הטיפול, ייתכן ותרופות אלו הן הגורם למחלה העורית.

JAMA Dermatol, March 2023

לידיעה ב-Healio

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה