Addictions

פסיכוזה על-רקע שימוש בחומרים אסורים מלווה בסיכון מוגבר לסכיזופרניה (JAMA Psychiatry)

בקרב מטופלים שפנו לחסרי מיון בשל פסיכוזה על-רקע שימוש בחומרים אחרים תועד סיכון מוגבר להתפתחות הפרעות מהספקטרום של סכיזופרניה, בהשוואה לאוכלוסייה הכללית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש מאונטריו, קנדה, שפורסמו בכתב העת JAMA Psychiatry. הסיכון הגבוה ביותר תועד בקרב אלו עם היסטוריה של פסיכוזה על-רקע שימוש בקנאביס.

מטרת מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי הייתה לבחון את הסיכון לאבחנה של הפרעות מהספקטרום של סכיזופרניה בקרב חולים שפנו לחדר מיון בשל שימוש בחומרים אסורים ובאוכלוסייה הכללית. לצורך כך, הם בחנו את הנתונים משישה מאגרי נתונים שכללו מידע רפואי אודות קרוב ל-10 מיליון תושבי אונטריו בגילאי 14-65 שנים.

החוקרים אספו מידע רפואי בין ינואר 2008 ועד מרץ 2022 אודות מטופלים שפנו לחדרי מיון על-רקע שימוש בחומרים אסורים, עם וללא פסיכוזה.

מהנתונים עולה כי כ-408,000 מטופלים פנו לחדר מיון בשל שימוש בחומרים אסורים, מהם 13,800 (3.4%) ביקורים בגין פסיכוזה משנית לשימוש בחומרים אסורים.

בקרב חולים עם היסטוריה של פסיכוזה על-רקע שימוש בחומרים תועד סיכון גבוה פי 163 לאבחנה בהמשך של הפרעות מהספקטרום של סכיזופרניה (יחס סיכון מתוקן לגיל ומין של 163.2, רווח בר-סמך 95% של 156.1-170.5), בהשוואה לאוכלוסייה הכללית (סיכון לאחר שלוש שנים של 18.5% לעומת 0.1%).

בקרב חולים שפנו לחדר מיון בעקבות שימוש בחומרים אסורים, אך ללא עדות לפסיכוזה, תועד סיכון יחסי נמוך יותר לאבחנה של הפרעות מהספקטרום של סכיזופרניה (יחס סיכון מתוקן של 9.8, רווח בר-סמך 95% של 9.5-10.2).

ביקורים בחדרי מיון בשל פסיכוזה על-רקע שימוש בקנאביס לווה בסיכון הגדול ביותר לאבחנה בהמשך של הפרעות מהספקטרום של סכיזופרניה (יחס סיכון מתוקן של 241.6, רווח בר-סמך 95% של 225.5-268.9).

גיל צעיר יותר ומין זכר נקשרו עם סיכון מוגבר למעבר לאבחנה של הפרעות מהספקטרום של סכיזופרניה, כאשר הסיכון גברים היה גבוה יותר בקרב חולים צעירים יותר לעומת מבוגרים יותר, בפרט בעקבות שימוש בקנאביס.

ממצאי המחקר מעידים על החשיבות האפשרית של התערבויות להפחתת שימוש בחומרים והפרעות שימוש בחומרים במניעת היקף מקרי פסיכוזה. מהנתונים עולה עוד צורך בתכניות מניעה שניונית ייעודיות עם התערבות מוקדמת והפחתת שימוש בחומרים באוכלוסיות בסיכון הגבוה ביותר, כאשר אלו עשויות לדחות או למנוע התפתחות הפרעות מהספקטרום של סכיזופרניה.

JAMA Psychiatry, Sep 27, 2023

לידיעה במדסקייפ

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה