ADHD

האם המשקל לפני-היריון של הסבתא מצד האם עשוי להשפיע על הסיכון ל-ADHD בנכדים? (JAMA Network Open)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open עולה כי מדד מסת הגוף של סבתא מצד האם לפני היריון עשוי להשפיע על הסיכון להתפתחות הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (Attention, Deficit and Hyperactivity Disorder, או ADHD) בנכדים, כאשר הסיכון להפרעה היה גבוה ביותר בנכדים לסבתות עם תת-משקל לפני ההיריון, בהשוואה לנשים עם מדד מסת גוף בקטגוריות אחרות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי יש עוד ועוד עדויות ממחקרי חיות לפיהן לחשיפה סביב היריון עשויות להיות השפעות העוברות למספר דורות. עם זאת, אין הוכחות חד-משמעיות לסוגיה זו בבני אדם, שכן הוכחת טענה זו דורשת איסוף נתונים ממספר דורות ומעקב לאורך זמן.

כעת בחנו החוקרים את הנתונים אודות 19,835 זוגות סבתא-אם ו-44,728 נכדים ממחקר Nurses’ Health Study II. מבין כלל המשתתפות במחקר, 10.7% היו בתת-משקל לפני היריון ו-7% אובחנו עם עודף-משקל או השמנת יתר.

מהנתונים עולה כי 8% מהנכדים אובחנו עם ADHD. הסיכוי לאבחנה של הפרעת, קשב, ריכוז והיפראקטיביות היה גבוה יותר בנכדים לסבתות מצד האם עם תת-משקל לפני שהרו, בהשוואה לנכדים לסבתות בעלות משקל תקין (יחס סיכויים מתוקן של 1.25, רווח בר-סמך 95% של 1.1-1.42). מנגד, עלה במשקל הגוף במהלך ההיריון של הסבתא לא נקשר באופן מובהק עם הסיכון לאבחנת ADHD.

בנוסף, בהשוואה לאימהות בעלות משקל תקין לפני היריון, באלו עם השמנה תועד סיכוי גבוה יותר לאבחנה של ADHD בילד (יחס סיכויים מתוקן של 1.27, רווח בר-סמך 95% של 1.07-1.49), כמו גם בנשים בתת-משקל טרם ההיריון (יחס סיכויים מתוקן של 1.13, רווח בר-סמך 95% של 1.02-1.26).

הקשר החיובי בין מדד מסת הגוף לפני היריון של הסבתא מצד האם ובין הסיכון ל-ADHD בנכדים נותר על כנו גם לאחר תקנון לערפלנים אפשריים.

החוקרים הופתעו במידה מסוימת מהקשר בין תת-משקל בסבתא מצד האם ובין סיכון מוגבר ל-ADHD בנכדים מאחר וסברו כי עודף-משקל או השמנת-יתר ילוו בסיכון מוגבר ל-ADHD לאור השפעות השמנה על התפקוד האנדוקריני ומתילציית דנ”א.

JAMA Network Open 2021

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • מדוע רבים לא מתייחסים למחלות לב בחולי סוכרת מסוג 1? (NEJM)

    מדוע רבים לא מתייחסים למחלות לב בחולי סוכרת מסוג 1? (NEJM)

    ניהול מחלות לב וכלי דם הוא היבט שלעתים קרובות נזנח, אך הוא קריטי כשמדובר בטיפול באנשים עם סוכרת מסוג 1, כך אמרו מחברי סקירה חדשה שפורסמה ב-The New England Journal of Medicine. מחלות לב וכלי דם הן סיבת המוות השכיחה ביותר בקרב חולים בסוכרת מסוג 1, בדומה לאלו עם סוכרת מסוג 2. עם זאת, אין […]

  • השמנה מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים לאחר ניתוח ארתרוסקופי לתיקון מסובבי הכתף (J Bone Joint Surg)

    השמנה מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים לאחר ניתוח ארתרוסקופי לתיקון מסובבי הכתף (J Bone Joint Surg)

    השמנה הינה גורם סיכון אפשרי לסיבוכים ואשפוזים חוזרים לאחר ניתוח ארתרוסקופי לתיקון מסובבי הכתף, למרות מדדי תפקוד וכאב דומים באלו עם משקל עודף או משקל תקין, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Bone & Joint Surgery. החוקרים ערכו חיפוש במאגרי Embase ו-PubMed להשלמת סקירה שיטתית ומטה-אנליזה של 14 מחקרים שכללו 118,331 חולים […]

  • השוואת שתי גישות טיפול פומי מונע בוויטמין K ביילודים (J Perinatol)

    השוואת שתי גישות טיפול פומי מונע בוויטמין K ביילודים (J Perinatol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Perinatology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי משטר הכולל מתן 13 מנות של ויטמין K לווה בשיפור משמעותי של פרופיל תפקודי קרישה בתינוקות, בהשוואה למשטר טיפול הכולל מתן שלוש מנות פומיות של ויטמין K. ד"ר ברזילי, עורך מדור נאונטולוגיה, מוסיף מהערותיו.

  • ההשפעה של אקזמה בדרגה מתונה-עד-חמורה על קצב הגדילה של ילדים (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AAD)

    ההשפעה של אקזמה בדרגה מתונה-עד-חמורה על קצב הגדילה של ילדים (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AAD)

    אטופיק דרמטיטיס בדרגה בינונית-עד-חמורה עשויה להאט את קצב הגדילה של ילדים מתחת לגיל 12 שנים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Academy of Dermatology. מחקר PEDISTAD הינו מחקר בינלאומי הנמשך בימים אלו וכולל 1,326 ילדים מתחת לגיל 12 שנים עם אבחנה של אטופיק דרמטיטיס בדרגה בינונית-עד-חמורה, שאינם מאוזנים היטב תחת […]

  • ההשפעה של תכנית למניעת פציעות על בטיחות ילדים (Pediatrics)

    ההשפעה של תכנית למניעת פציעות על בטיחות ילדים (Pediatrics)

    התוכנית למניעת פציעות (The Injury Prevention Program, או TIPP) הינה תכנית ביוזמת האקדמיה האמריקאי לרפואת ילדים משנת 1983 שנועדה לסייע לרופאי ילדים במניעת חבלות לא-מכוונות בילדים. מנתונים שפורסמו בכתב העת Pediatrics עולה כי התוכנית הפחיתה ביעילות את היקף הפציעות בילדים במהלך השנתיים הראשונות לחייהם.  ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שהתוכנית קיימת מזה כארבעה עשורים, […]

  • חיסון כנגד קורונה מספק הגנה מתונה מפני התפתחות Long COVID בילדים (Pediatrics)

    חיסון כנגד קורונה מספק הגנה מתונה מפני התפתחות Long COVID בילדים (Pediatrics)

    במאמר שפורסם בכתב העת Pediatrics מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי לחיסון כנגד נגיף קורונה השפעה מגנה מתונה מפני Long COVID. ההשפעה המגנה של החיסון גדולה יותר במתבגרים בסיכון מוגבר להתפתחות Long COVID ופוחתת עם הזמן. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חיסון מפחית את הסיכון לזיהום בקורונה בילדים, אך ההשפעה של החיסון […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה