AIDS and HIV

טיפול קוגניטיבי התנהגותי יעיל להקלה על תסמיני דיכאון בנשאי HIV (מתוך Front Psychiatry)

טיפול קוגניטיבי התנהגותי מהווה גישה יעילה לשיפור תסמיני דיכאון במבוגרים עם נשאי HIV, עם תוצאות טובות יותר בטווח הארוך, בהשוואה לתוצאות בטווח הקצר, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Frontiers in Psychiatry.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ההיארעות של דיכאון גבוהה יותר במטופלים החיים עם HIV, בהשוואה לאוכלוסייה הכללית וחשוב למצוא דרכים יעילות לשיפור דיכאון באוכלוסייה זו אך העדויות בנושא די מוגבלות. טיפול קוגניטיבי התנהגותי הינו אחד האמצעים היעילים לשיפור דיכאון, היענות לטיפול תרופתי ואיכות חיים במטופלים עם HIV. לאור זאת, במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון באופן שיטתי את השפעות התערבות זו על תסמיני דיכאון ושיפור ההיענות לטיפול אנטי-רטרוויראלי במבוגרים עם HIV.

החוקרים השלימו חיפוש במאגרי Cochrane Library, Embase, PubMed ו-Web of Science לזיהוי מחקרים אקראיים ומבוקרים לבחינת ההשפעות של טיפול קוגניטיבי התנהגותי לשיפור תסמיני דיכאון והגברת היענות לטיפול אנטי-רטרוויראלי במטופלים אלו.

הסקירה כללה 16 מחקרים עם 1,998 משתתפים.

מהנתונים עולה כי טיפול קוגניטיבי-התנהגותי שיפר תסמיני דיכאון במטופלים עם HIV (הבדל ממוצע מתוקן של 0.09-, P<0.001), עם תוצאות טובות יותר בטווח הארוך (לאחר למעלה משישה חודשים), בהשוואה לתוצאות בטווח הקצר (0-6 חודשים); ההבדל בשיפור ההיענות לטיפול אנטי-רטרוויראלי בקבוצת טיפול קוגניטיבי-התנהגותי לעומת קבוצת הביקורת לא היה מובהק סטטיסטית (הבדל ממוצע מתוקן של 0.04, p=0.490).

החוקרים מסכמים וכותבים כי טיפול קוגניטיבי התנהגותי עשוי לשמש כאמצעי יעיל לשיפור תסמיני דיכאון במטופלים עם HIV, עם תוצאות טובות יותר בטווח הארוך (למעלה משישה חודשים מהטיפול), בהשוואה לטווח הקצר.

 

Front Psychiatry. 2022 Nov 9

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה