Allergy other

השפעת חברות התרופות על הטיית תוצאות מחקרים בתחום האלרגיה והריאות

 דר’ קובי שדה עורך מדור אלרגיה

בעידן שבו אנו מנסים לבסס את הרפואה המודרנית על עובדות, למחקרים גדולים ומבוקרים יש השפעה רבה על קביעת המדיניות הרפואית הן ברמת הפרט והן ברמה הציבורית. חלק גדול מהמחקרים המתפרסמים היום, שעליהם מתבססת קביעת הקווים המנחים לטיפול או אפילו המדיניות הכלכלית-רפואית, הם מחקרים הממומנים על ידי חברות התרופות.

ד”ר הווארד ליס, ממרכז רוקח בירושלים, בדק האם קיימת עדות להטיית תוצאות המחקרים בנושא האלרגיה והאסתמה.

לשם כך הוא בדק מחקרים מדעיים שפורסמו בעיתונות האלרגיה והריאות בין אוקטובר 2002 לספטמבר 2003. נכללו בסקירה מחקרים שעסקו בסטרואידים בשיאוף, מרחיבי סימפונות ואנטילויקוטריאנים. המחקרים חולקו לאלו שמומנו על ידי חברות התרופות לאלו שלא.

מתוך מאה מחקרים שנכללו בסקירה 63 מחקרים מומנו על ידי חברות התרופות והתברר שבאופן מובהק מחקרים אלו הדגימו יתרון לתרופה שאותה חברת תרופות משווקת. (98% לעומת 32%)

המסקנה היא ברורה: יש לבחון את תוצאות המחקרים הממומנים על ידי חברות התרופות בעין ביקורתית יותר ולקבל את מסקנותיהן בעירבון מוגבל. אין ספק שהמחקרים שממומנים על ידי חברות ענק אלו מוטים לטובת התרופה המשווקת על ידיהם.

במאמר מנתח ד”ר ליס את הסיבות המביאות להטיית מחקרים אלו. הוא מסכם ואומר שחברות התרופות הן קודם כל חברות מסחריות הרוצות לראות שהמחקרים יצדיקו את השקעתן ויקדמו את התרופה אותם הם משווקים. עלינו הרופאים להכיר בעובדה ולהבין שמחקרים אלו עשויים, ברובם, להיות מוטים ולא לשקף את התמונה כולה.

המאמר פורסם בחודש יולי 2006 ב IMAJ כרך 8 עמוד 451

למאמר

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה