Allergy other

מגע מיני עלול להוביל להתלקחות אסתמה (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-ACAAI)

בדומה לאסתמה על-רקע פעילות גופנית, מגע מיני עשוי גם לעורר התלקחות אסתמה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American College of Allergy, Asthma & Immunology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הפתופיזיולוגיה בבסיס החמרת אסתמה עקב מגע מיני דומה לזו של התקף אסתמה על-רקע פעילות גופנית ולכן סביר כי הטיפול יהיה דומה. ההמלצה היא כי למתן טיפול בביתא-אגוניסטים קצרי-טווח, דוגמת משאף Albuterol, 30 דקות לפני מגע מיני למניעת התקף אסתמה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כ-40-90% מהחולים עם אסתמה חווים תסמינים בעקבות מאמץ גופני, אך מגע מיני לעיתים קרובות אינו נחשב למאמץ. כעת הם ביקשו לבחון אם יחסי מין מהווים טריגר לא-מאובחן לאסתמה.

החוקרים השלימו סקירת ספרות באמצעות חיפוש במאגר PubMed וזיהו רק שבע סדרות מקרים שדיווחו על התלקחות אסתמה לאחר מגע מיני. לשם השוואה, זוהו 1,806 דיווחים או מאמרים שדנו באסתמה על-רקע פעילות גופנית.

עם זאת, סביר להניח כי קיים תת-דיווח אודות ההיארעות של אסתמה בעקבות מגע מיני.

דיווח תסמינים במהלך מגע מיני מבוסס על רמת הנוחות של המטופל מול המטפל והמודעות של המטפל למאפייני מגע מיני כפעילות גופנית ולכן מדובר במגבלה כפולה. השכיחות המדויקת של מגע מיני המתייצג כאסתמה על-רקע פעילות גופנית אינה ידועה וניתן להניח כי חולים עם אסתמה משנית לפעילות גופנית יסבלו גם מאסתמה משנית למגע מיני.

יתרה מזאת, מאחר ואסתמה על-רקע פעילות גופנית נפוצה ב-5-20% מהאוכלוסייה הכללית, סביר כי שיעור גדול יותר של חולים יסבלו גם מאסתמה על-רקע מגע מיני. החוקרים מציינים כי מגע מיני עשוי לדרוש הוצאה אנרגטית הדומה לזו של עליית שתי קומות מדרגות.

בסופו של דבר, על מומחי אלרגיה לשאול את המטופלים אודות כל הטריגרים לאסתמה, כולל מגע מיני, על-מנת לאזן טוב יותר את מחלת הריאות של החולים ואיכות החיים של החולים.

החוקרים מסבירים כי הערכת מגע מיני כטריגר אפשרי להתלקחות אסתמה עשויה לסייע למומחי אלרגיה לשפר את איכות החיים של המטופלים שלהם.

 

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-ACAAI

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה