Allergy other

האם הפרעות שינה מעלות את הסיכון לאסתמה?  (BMJ Open Respir Res)

במאמר שפורסם בכתב העת BMJ Open Respiratory Research מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר בין הפרעות שינה ובין שיעורי היארעות והימצאות גבוהים יותר של אסתמה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ניסויים בבעלי חיים ומחקרים קליניים הצביעו על קשר אפשרי בין הפרעות שינה ואסתמה, אך הקשר בין השניים אינו מובן היטב.

החוקרים השלימו חיפוש במאגרי PubMed, Embase, Web of Science ו-Cochrane Library לזיהוי מחקרים רלבנטיים שפורסמו לפני 30 בדצמבר 2022 וכללו בסקירה מחקרים שבחנו את הקשר בין הפרעות שינה (כולל אינסומניה, איכות שינה ירודה ומשך שינה לא-מספק) ובין אסתמה.  הערכת הפרעות שינה התבססה על שאלונים, ראיונות, או רשומות רפואיות. אבחנה של אסתמה נקבעה על-פי היסטוריה רפואית וטיפול תרופתי.

מדד Newcastle-Ottawa Scale ומדד Agency for Healthcare Research and Quality שימשו להערכת איכות המחקרים.

הסקירה כללה 23 מחקרים, כאשר מהנתונים עלה קשר חיובי בין הפרעות שינה ובין אסתמה (יחס סיכויים של 1.38, רווח בר-סמך 95% של 1.10-1.74).

עוד השלימו החוקרים ניתוח לפי תתי-קבוצות על-פי מבנה המחקר, גיל החולה, היסטוריה משפחתית של אסתמה וסוג הפרעות שינה. מהנתונים לא עלה קשר בין הפרעות שינה ובין אסתמה בילדים מתחת לגיל 12 שנים (יחס סיכויים של 1.13, רווח בר-סמך 95% של 0.97-1.32). הקשר לא היה מובהק סטטיסטית במחקרים בהם הושלם תקנון להיסטוריה משפחתית של אסתמה (יחס סיכויים של 1.16, רווח בר-סמך 95% של 0.94-1.42).

עוד מדווח כי מניתוח הנתונים עלתה הטיית פרסום משמעותית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מרמזים לקשר בין הפרעות שינה ובין שיעורי הימצאות והיארעות גבוהים יותר של אסתמה. עם זאת, איכות העדויות נמוכה לאור הטיות אפשריות.

BMJ Open Respir Res, Sep 2023,  

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה