AMD

האם טיפול במטפורמין מגן מפני ניוון מקולארי גילי בחולי סוכרת? (Invest Ophthalmol Vis Sci)

במאמר שפורסם בכתב העת Investigative Ophthalmology & Visual Science מדווחים חוקרים מטאיוואן על תוצאות סקירה שיטתית ומטה-אנליזה מהן עולה כי בחולים עם סוכרת תחת טיפול במטפורמין תועד סיכון נמוך יותר להתפתחות ניוון מקולארי גילי (Age-related Macular Degeneration).

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מטפורמין משמש לטיפול בסוכרת והדגים פעילות נוגדת-חמצון, נוגדת-דלקת ואנטי-אנגיוגנית ברקמת העין ולכן עשוי להשפיע על התפתחות ניוון מקולארי גילי. עם זאת, מחקרים אפידמיולוגיים בנושא הדגימו תוצאות סותרות.

החוקרים השלימו חיפוש במאגרי Ovid MEDLINE/Embase, Cochrane Library ו-Web of Science לזיהוי מחקרים שדיווחו על הקשר בין מטפורמין ובין הסיכוי לניוון מקולארי גילי. הם חישבו את יחס הסיכויים המתוקן לניוון מקולארי גילי וכן השלימו ניתוח לפי תתי-קבוצות על-פי תתי-סוגים של ניוון מקולארי גילי, מבנה המחקר ומין החולה.

החיפוש הוביל לזיהוי 9 מחקרים עם למעלה מ-1.4 מיליון משתתפים. מטה האנליזה הדגימה קשר בין טיפול במטפורמין ובין ירידה משמעותית בסיכון לניוון מקולארי גילי (יחס סיכויים של 0.81, רווח בר-סמך 95% של 0.70-0.93).

מניתוח לפי תתי-קבוצות עלה כי לא היה קשר בין טיפול במטפורמין ובין ניוון מקולארי גילי יבש או רטוב. במטופלים שחורים (יחס סיכויים של 0.61, רווח בר-סמך 95% של 0.58-0.64) והיספאנים (יחס סיכויים של 0.85, רווח בר-סמך 95% של 0.81-0.89) תועד סיכון נמוך יותר לניוון מקולארי גילי.

ממצאי המחקר מעידים כי בחולים עם סוכרת המטופלים במטפורמין סיכון נמוך יותר להתפתחות ניוון מקולארי גילי. החוקרים קוראים להשלים מחקרים פרוספקטיביים נוספים במטרה לאשר את תוצאות המחקר.

 

Invest Ophthalmol Vis Sci. 2022 Dec 1

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה