AMD

הקשר הגנטי בין ניוון מקולארי גילי ובין COVID (מתוך J Clin Med)

חוקרים זיהו קשר גנטי בין הסיכון לזיהום COVID-19 ובין ניוון מקולארי גילי (Age-related Macular Degeneration), הגורם המוביל לאובדן ראיה במבוגרים בגילאי 50 שנים ומעלה.

מהנתונים שפורסמו בכתב בעת Journal of Clinical Medicine עולה כי COVID וניוון מקולארי גילי נקשרו עם שינויים בגן PDGFB, לו חשיבות ביצירת כלי דם חדשים ונקשר עם שינויים חריגים בכלי הדם במקרים של ניוון מקולארי גילי.

מחקר קודם מצא כי בחולים עם ניוון מקולארי גילי עליה של 25% בסיכון לכשל נשימתי או תמותה עקב COVID-19, כאשר הסיכון גבוה עוד יותר מגורמי סיכון מוכרים אחרים, דוגמת סוכרת מסוג 2 והשמנה.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים הגנטיים אודות למעלה מ-16,000 חולים עם ניוון מקולארי גלי, למעלה מ-50,000 חולים עם COVID וקבוצות ביקורות.

מהנתונים עלה כי ביטוי PDGFB היה גבוה יותר במקרים של ניוון מקולארי גילי, בהשוואה לביקורות (P=0.067), כמו גם בשיא שלב תסמיני COVID-19 (11-20 ימים לאחר הופעת התסמינים), בהשוואה לשלב מוקדם/מתקדם (0-10 ימים) בקרב חולים עם COVID-19 מעל גיל 40 (p=0.03) ומעל גיל 50 (p=0.04).

מהממצאים עולה כי שינויים ב-PDGFB עשויים לעמוד בבסיס הסיכון המוגבר לסיבוכי COVID-19 בחולים עם ניוון מקולארי גילי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים בתוצאות שעלו ממחקרים קודמים אשר הצביעו על סיכון מוגבר לזיהום בקורונה והתפתחות מחלה חמורה בחולים עם ניוון מקולארי גילי, כאשר ייתכן וקיים בסיס גנטי לסיכון המוגבר הנ”ל.

 

J Clin Med, December 2022

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה