AMD

טיפול במטפורמין עשוי למנוע התפתחות ניוון מקולארי גילי ניאווסקולארי (Retina)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Retina עולה כי טיפול במטפורמין עשוי למנוע התפתחות ניוון מקולארי גילי ניאווסקולארי (Neovascular Age-related Macular Degeneration).

מדגם המחקר כלל 86,930 חולים בגילאי 55 שנים ומעלה עם אבחנה חדשה של ניוון מקולארי גילי ניאווסקולארי ו-86,918 ביקורות תואמות ממאגר Merative Marketscan Research Databases. ניתוח סטטיסטי שימש לזיהוי גורמי סיכון להתפתחות ניוון מקולארי גילי ניאווסקולארי.

החוקרים השלימו ניתוח לפי תת-קבוצה שכללה 22,117 חולים עם ניוון מקולארי גילי ניאווסקולארי וסוכרת ו-21,616 ביקורות עם סוכרת.

מהנתונים עולה כי טיפול תרופתי במטפורמין הפחית את הסיכון להתפתחות ניוון מקולארי גילי ניאווסקולארי בהיקף של 5% (יחס סיכויים של 0.95, רווח בר-סמך 95% של 0.91-0.98).

בתת-קבוצה של חולים עם סוכרת, הסיכון המתוקן היה נמוך ב-8% (יחס סיכויים של 0.92). החוקרים זיהו קורלציה בין מינונים גבוהים יותר של מטפורמין ובין ירידה גדולה יותר בסיכון להתפתחות ניוון מקולארי גילי ניאווסקולארי.

בחולים עם סוכרת שלא נטלו טיפול באינסולין, ההשפעה המגנה הייתה מעט בולטת יותר, עם עדויות לפיהן הסיכון להתפתחות ניוון מקולארי גילי ניאווסקולארי היה קטן ב-9% (יחס סיכויים של 0.91).

מדובר במחקר מקרה-ביקורת הראשון להערכת ההשפעות של מטפורמין על התפתחות ניוון מקולארי גילי ניאווסקולארי והראשון לבחינת ההשפעה המגנה של מינוני מטפורמין ותרופות שונות לאיזון רמות הסוכר בדם על ניוון מקולארי גילי ניאווסקולארי. החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי בקרב חולים שטופלו במטפורמין תועד סיכון נמוך ב-5% להתפתחות ניוון מקולארי גילי ניאווסקולארי, בהשוואה לחולים שלא טופלו בתרופה.

Retina, Jan 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה