Anaemia

האם רמות המוגלובין מסוכרר לפני ניתוח ארתרוסקופי לתיקון מסובבי הכתף מנבא סיכון לניתוח חוזר בחולי סוכרת? (J Shoulder Elbow Surg)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Shoulder and Elbow Surgery מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולי סוכרת, ריכוזי המוגלובין מסוכרר לפני ניתוח ארתרוסקופי לתיקון מסובבי הכתף אינם מנבאים את הסיכון לכישלון הניתוח וצורך בניתוח חוזר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי היפרגליקמיה הינה גורם סיכון ידוע לניוון גידים עקב עקה חמצונית. המוגלובין מסוכרר מספק הערכה של האיזון הגליקמי של חולים עם סוכרת לאורך תקופה של שלושה חודשים, אך כיום אין הנחיות אודות ערכי המוגלובין מסוכרר אופטימאליים לפני ניתוח לתיקון ארתרוסקופי של מסובבי הכתף. במחקר הנוכחי נבחן הקשר בין ריכוז המוגלובין מסוכרר לפני ההתערבות הניתוחית ובין הסיכון לניתוח חוזר.

המחקר הרטרוספקטיבי כלל חולים עם סוכרת שעברו ניתוח ארתרוסקופי ראשוני של מסובבי הכתף בין ינואר 2014 ועד דצמבר 2018. החוקרים התמקדו בחולים עם נתונים זמינים אודות ריכוז המוגלובין מסוכרר בתוך שלושה חודשים מהניתוח ובחנו את הרשומות הרפואיות להערכת מקרים של פרוצדורות נוספות לאחר הניתוח.

מדגם המחקר כלל 402 חולים שענו על קריטריוני המחקר (גיל ממוצע של 65.5 שנים, 60.6% גברים). ריכוז המוגלובין מסוכרר הממוצע של המשתתפים במחקר עמד על 7.36% (טווח בין 5.2% עד 12%).

לאורך המעקב, 33 חולים (8.2%) עברו ניתוח חוזר. שישה חולים (1.5%) עברו  ניתוח שחרור קפסולה והסרת הידבקויות, 20 חולים (5%) עברו ניתוח רוויזיה של מסובבי הכתף, שילוב של ניתוח רוויזיה של מסובבי הכתף והסרת הידבקויות, ניתוח רוויזיה לתיקון עם שתל, או שחזור קפסולה ו-7 חולים (1.7%) עברו ניתוח רוויזיה להחלפת כתף הפוכה (1.7%). לא תועדו מקרים של ניתוח חוזר בשל זיהום.

בניתוח סטטיסטי שהשלימו החוקרים לא זוהה ערך סף קריטי של המוגלובין מסוכרר אשר העלה את הסיכון לניתוח חוזר.

החוקרים מציינים כי מדד ASA (או American Society of Anesthesiologists) גבוה יותר (2.8 לעומת 2.28, p=0.001) לווה בשיעור גבוה יותר של ניתוחים חוזרים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי איזון גליקמי חשוב לבריאות הכללית של החולים ועשוי לשחק תפקיד חשוב בהפחתת סיבוכים רפואיים לאחר-ניתוח, אך מהנתונים עולה כי ערכי המוגלובין מסוכרר גבוהים לפני הניתוח אינם מהווים התווית-נגד לתיקון ארתרוסקופי של מסובבי הכתף.

J Shoulder Elbow Surg. 2023 Jul 25

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה