Angina pectoris/MI

קוצר נשימה ועייפות עשויים לנבא פרוגנוזה גרועה יותר לאחר NSTEMI (מתוך כנס ה-ESC Acute CardioVascular Care Congress)

במבוגרים עם אוטם לבבי ללא עליות מקטע ST (NSTEMI או Non ST-segment Elevation Myocardial Infarction) הפונים להערכה רפואית עם קוצר נשימה או עייפות תועד סיכון גבוה יותר לתמותה או אשפוז חוזר בשל סיבוכים קרדיווסקולאריים לאחר שנה אחת, בהשוואה לאלו שפנו עם כאבי חזה, כך עולה מנתונים שהוצגו במהלך כנס ה-European Society of Cardiology Acute CardioVascular Care Congress.

במסגרת המחקר הרטרוספקטיבי בחנו החוקרים את הנתונים ממאגר Portuguese Registry of Acute Coronary Syndromes והתמקדו ב-4,726 מבוגרים (גיל ממוצע, 68 שנים; 71% גברים) שאושפזו עם NSTEMI בין אוקטובר 2010 ועד ספטמבר 2019. המשתתפים חולקו בהתאם לתסמין העיקרי שלהם בעת הפניה להערכה רפואית: כאבי חזה (91%), קוצר נשימה/עייפות (7%) וסינקופה. התוצא העיקרי היה שיעורי התמותה מכל-סיבה לאחר שנה אחת; התוצא המשני היה אשפוז קרדיווסקולארי לאחר שנה אחת.

החוקרים מצאו כי חולים עם קוצר נשימה/עייפות היו מבוגרים יותר, בהשוואה לאלו עם כאבי חזה או סינקופה (גיל ממוצע של 75 שנים לעומת 68 שנים ו-74 שנים, בהתאמה), עם שיעור גבוה יותר של נשים (42% לעומת 29% ו-37%, בהתאמה). בקרב אלו שהתייצגו עם קוצר נשימה/עייפות תועדו שיעורים גבוהים יותר של יתר לחץ דם, סוכרת, מחלת כליות כרונית ומחלת ריאות חסימתית כרונית.

באשר לשיעורי ההישרדות, 76% מהחולים עם קוצר נשימה/עייפות שרדו שנה לאחר NSTEMI, זאת בהשוואה ל-94% מהחולים עם כאבי חזה ו-92% מאלו עם סינקופה. במהלך השנה שלאחר NSTEMI, 24% מהחולים עם קוצר נשימה/עייפות אושפזו בשנית בשל סיבה קרדיווסקולארית, בהשוואה ל-15% מהחולים עם כאבי חזה ו-17% מאלו עם סינקופה.

החוקרים מסבירים כי בחולים שהתקבלו עם קוצר נשימה או עייפות תועדה פרוגנוזה גרועה יותר, בהשוואה לאלו שפנו בשל כאבי חזה. בחולים אלו תועדו שיעורי הישרדות נמוכים יותר לאחר שנה אחת מהתקף הלב וכן סיכוי נמוך יותר להישאר מחוץ לבית החולים בשל בעיות לבביות במהלך 12 החודשים לאחר האירוע הלבבי.

עם זאת, החוקרים מצאו כי כאבי חזה, קוצר נשימה/עייפות או סינקופה לא היו מנבאים בלתי-תלויים של הישרדות לאחר שנה אחת בניתוח שכלל תקנון לגיל, מחלת ריאות חסימתית כרונית, פרפור פרוזדורים, מקטע פליטה של חדר שמאל, דימום מג’ורי וטכיקרדיה חדרית. הם מציעים כי ייתכן וההישרדות הגרועה יותר בחולים שפנו עם קוצר נשימה או עייפות עשויה לנבוע מגורמים אחרים.

מתוך כנס ה-European Society of Cardiology Acute CardioVascular Care Congress

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה