Angina pectoris/MI

טיפול קצר טווח באספירין אינו נחות מטיפול משולב למשך שנה לאחר צנתור עבור תסמונת כלילית חריפה

במחקר ה-T-PASS נבחנה היעילות של הפסקת אספירין תוך חודש לאחר השתלת תומכן משחרר תרופה (DES- drug-eluting stent) לתסמונת כלילית חריפה (ACS- acute coronary syndrome) ואחריו טיפול מונותרפי ב-Ticagrelor (ברילינטה) , תוך השוואה ל-12 החודשים של טיפול נוגד טסיות משולב (DAPT- dual antiplatelet therapy) סטנדרטי. המחקר, שנערך ב-24 מרכזים בקוריאה, מצא שפחות מחודש אחד של טיפול משולב ואחריו מונותרפיה של Ticagrelor לא היה נחות, ואולי אף עדיף על 12 חודשים של טיפול משולב מבוסס Ticagrelor. גישה חלופית זו הדגימה ירידה משמעותית באירועי לב וכלי דם ודימומים, במיוחד מאג’וריים.

ניסויים קודמים- TICO ו-TWILIGHT ביססו את הבטיחות של מונותרפיה ב-Ticagrelor  לאחר 3 חודשים של טיפול משולב במניעת אירועים איסכמיים לאחר התערבות כלילית מלעורית (PCI – percutaneous coronary intervention) בחולי ACS או בסיכון גבוה. ניסוי ה-T-PASS נועד להעריך האם טיפול מונותרפי ב-Ticagrelor לאחר פחות מחודש של טיפול משולב אינו נחות מ-12 החודשים של טיפול משולב מבוסס Ticagrelor סטנדרטי במניעת אירועים קרדיווסקולריים ודימומים בחולי תסמונת כלילית חריפה שעוברים צנתור עם השתלת תומכן משחרר תרופה.

המטרה העיקרית של T-PASS הייתה להעריך אירועים קליניים (NACE- net adverse clinical events) לאחר 12 חודשים, הכוללים דימומים משמעותיים ואירועים קרדיווסקולריים חמורים. מהנתונים עלה כי הפסקת אספירין בתוך חודש מהשתלת תומכן מצופה תרופה הייתה לא-נחותה, וייתכן כי אף עדיפה, על-פני טיפול נוגד-טסיות משולב למשך 12 חודשים. לאחר 12 חודשים, נרשמה ירידה משמעותית באירועים קליניים בזרוע הטיפול המשולב לפחות מחודש ואחריו מונותרפיה של Ticagrelor, בהשוואה לזרוע הטיפול המשולב של 12 חודשים (2.8% לעומת 5.2%, יחס סיכון 0.54, P<.001 לאי נחיתות, P=.002 לעליונות).

ניתן היה לזהות הבדלים בין שתי זרועות הטיפול לאחר כ-150 ימים מהתחלת הטיפול. בזרוע הטיפול המשולב למשך פחות מחודש, חציון משך הטיפול באספירין עמד על 16 ימים, כאשר לא עלו הבדלים משמעותיים בשיעור מחלות לב וכלי דם מאג’וריות לאחר שנה. עם זאת, זרוע הטיפול המשולב למשך 12 חודשים הראתה שכיחות גבוהה יותר באופן מובהק של דימום מאג’ורי לאחר שנה (3.4% לעומת 1.2%, יחס סיכון 0.35, P<.001).

מסקנת המחקר היא כי הפסקת אספירין תוך חודש לאחר השתלת תומכן משחרר תרופה, ואחריה טיפול מונותרפי ב-Ticagrelor, מהווה חלופה סבירה לטיפול המשולב הסטנדרטי של 12 חודשים מבחינת אירועי לב וכלי דם ודימומים. למרות המגבלה של מחקר פתוח ולא מבוקר פלצבו, T-PASS מוסיף ראיות חשובות התומכות ביעילות של גישה חלופית זו, תוך שימת דגש על הפחתה משמעותית בסיכון לדימום מאג’ורי.

Circulation 2023;0

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה