Aphasia

שירה מסייעת בהתאוששות לאחר אירוע מוחי בחולים עם אפאזיה (Brain Commun)

שירה עשויה לשמש ככלי חשוב לעידוד יכולת התקשורת ותוצאות פסיכו-סוציאליות בחולים עם אפאזיה לאחר אירוע מוחי, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Brain Communications.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אפאזיה הינה הפרעה מגבילה מאוד הפוגעת ביכולת התקשורת, מובילה לבידוד חברתי ופוגעת באיכות החיים של החולים. כעת הם ביקשו לבחון את היעילות של התערבות שירה על יכולת התקשורת ויכולת הפקת דיבור ותפקוד רגשי-חברתי בקרב חולים עם אפאזיה, כמו גם את תחושת הרווחה של המטפלים.

מדגם המחקר כלל 54 חולים עם נזק מוחי ואפאזיה כרונית אשר גויסו עם בני משפחתם לקחת חלק במחקר הנוכחי. המשתתפים חולקו באקראי לשתי קבוצות, כאשר משתתפים בזרוע ההתערבות לקחו חלק בתכנית שירה בת ארבעה חודשים במהלך המחצית הראשונה או השנייה של המחקר, זאת בנוסף לטיפול סטנדרטי. ההתערבות כללה אימונים קבוצתיים שבועיים שכללו שירה במקהלה, כמו גם אימוני שירה בבית בסיוע טאבלט.

החולים השלימו הערכה עם מבחנים ושאלונים להערכת יכולת תקשורת והפקת דיבור, מצב רוח, מצב סוציאלי ואיכות חיים בתחילת המחקר, לאחר 5 חודשים ולאחר 9 חודשים. המטפלים השלימו שאלונים להערכת נטל הטיפול.

מבין 54 חולים שנכללו במחקר, 50 נכללו בניתוח הסטטיסטי. בהשוואה לטיפול הסטנדרטי, בקבוצת ההתערבות תועד שיפור ביכולת התקשורת היומיומית ובהפקת דיבור תגובתי, בהשוואת התוצאות לאחר חמישה חודשים למצב בתחילת הדרך. השינויים הללו נשמרו לאורך זמן לאורך תשעה חודשי מעקב.

בנוסף, מהממצאים עולה כי ההתערבות לוותה בשיפור במעורבות החברתית של המשתתפים ובהפחתת העומס שהוטל על המטפלים.

החוקרים כותבים כי זהו המחקר הראשון בו מטפלים לקחו חלק בשיקום ועברו הערכה של מצבם הפסיכולוגי. מעבר לאימונים לשיפור יכולת הפקת דיבור, תכניות שיקום קבוצתיות מספקות הזדמנות מצוינת לתמיכת עמיתים עבור החולים ובני משפחתם.

 

Brain Commun, Dec 27, 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה