Asthma

מידע להורי ילדים החולים באסתמה : האם ניתן למנוע ההתלקחויות עם החזרה ללימודים ?/מאת ד”ר מאיר מי-זהב

שפעת

להלן סקירה שמיועדת להעברה להורים שלהם ילדים החולים באסתמה. הסקירה נכתבה ע”י ד”ר מאיר מי-זהב ,  מנהל שירות האסתמה, מכון  ריאות, מרכז שניידר לרפואת ילדים בישראל

תקופת החזרה לבית הספר מאופיינת בהתפרצות של התקפי אסתמה בקרב הילדים. אחת הגישות למניעת מגיפת ספטמבר בקרב הילדים היא טיפול מניעתי. התחלת טיפול במשאפי סטרואידים, משאפים משולבים או בנוגדי לויקוטריאנים ימנעו את ההתלקחויות וההתקפים שמאפיינים את התקופה וישמרו על בריאות הילדים.

סופו של החופש הגדול כבר באופק וההתרגשותם של ילדינו מגיעה לשיאה- מסגרת חדשה, מורה חדש/ה, חברים חדשים.

עבור גיל בן ה-8 הסובל מאסטמה, חודש זה מלווה בהתמודדות קשה לא פחות. “בכל שנה” מספרת אורלי, אימו, “מיד עם תחילת הלימודים גיל מתחיל לסבול מארועים של קושי בנשימה, שיעול לילי. הוא עוד לא נכנס לשגרת הלימודים וכבר נאלץ להפסיד ימי לימודים”. התופעה אותה גיל חווה אינה יוצאת דופן, בכל שנה נצפית עליה משמעותית בתחלואה מאסטמה במהלך חודש ספטמבר.

אסטמה הינה מחלה נפוצה ביותר בילדים ומתבגרים. המחלה נובעת מרגישות יתר של דרכי האויר. גירויים שונים כמו מחלות ויראליות, אלרגנים סביבתיים, מאמץ גופני ולחץ נפשי גורמים לתהליך דלקתי בדרכי האויר, להיצרות דרכי האויר והתפתחות קשיי נשימה.

“מגיפת ספטמבר” בצורתה המודרנית הינה תופעה שתוארה בעיקר בעשור האחרון בעבודות ממקומות שונים בעולם. מדובר בעלייה משמעותית בהתקפי אסטמה, שמתחילה כשבועיים לאחר תחילת הלימודים. 

מחקר שבוצע בבית החולים שניידר ובשיתוף קופת חולים כללית ופורסם ב-Journal of Asthma בשנת 2009 מצא כי גם בישראל קיימת עליה משמעותית באישפוזים עקב אסטמה בחודשי ספטמבר, בהשוואה ליתר חודשי השנה. כך, בקרב ילדים נמצאה עלייה של 44% באישפוזים לעומת הממוצע השנתי. עלייה זו באשפוזים נמצאה כמשמעותית יותר בילדים בגיל הגן (3-5 שנים) ובגיל ביה”ס היסודי (6-14 שנים), ופחות בולטת בתינוקות, במתבגרים ובמבוגרים.

מה גורם לעלייה חדה במקרי אסתמה דווקא בעונה זו?

תאוריות שונות ניסו להסביר תופעה זו, אף לא אחת מהן הוכחה כגורם יחיד וככל הנראה מספר גורמים סביבתיים חברו להופעתה.

נתון מעניין הוא כי במדינות שונות בעולם נמצא קשר ישיר בין חודש תחילת הלימודים ל”מגיפה” זו. בסקוטלנד ובשוודיה בהם הלימודים מתחילים כבר באמצע אוגוסט “מגיפת ספטמבר” מקדימה ומתחילה עוד לפני ספטמבר. בחצי הכדור הדרומי (אוסטרליה וניו זילנד), שם מתחילים הלימודים באמצע ינואר ניצפתה ה”מגיפה” כבר בפברואר. בכל המדינות בהן נבדקה התופעה, נראה כי שיא התפרצותה של “מגיפת ספטמבר” מתרחשת כשבועיים לאחר החזרה לבית ספר.

ממצאים אלו העלו את הסברה כי קיים קשר בין החזרה ללימודים והתפרצות ה”מגיפה”. מחלות ויראליות הן הגורם העיקרי להתקפי אסטמה בילדים, כאשר עלייה משמעותית בהדבקות בהן קיימת בתקופת החזרה ללימודים, ואיתם עולה גם שכיחות ההתקפים. 

מס’ מחקרים שבדקו את סביבת בתי הספר מצאו בהם ריכוז גבוה של אלרגנים (קרדית אבק הבית, אלרגנים שמקורם בחתולים, תיקנים ועוד).  אלרגנים אלו עלולים גם הם לגרום להתקפי אסטמה.

גורמים נוספים שעלולים להחמיר התקפי אסטמה הם  מצבי לחץ. אין ספק שהחזרה לבית הספר מלווה בלחץ נפשי ואף כי לא נמצא קשר ישיר בין לחץ זה והחמרה בהתקפי האסטמה, יתכן בהחלט כי יש לכך תפקיד בהתפתחות ה”מגיפה”.

השערה נוספת טמונה בעובדה כי בחודשי הקיץ נוטים ילדים להפסיק את הטיפול המניעתי הקבוע באסטמה, בו התמידו במהלך השנה. כך, העדר טיפול עלול להביא להחמרה במחלה במהלך ספטמבר. 

האם ניתן למנוע את “מגיפת ספטמבר”?

ככלל, ניתן למנוע התקפי אסטמה באמצעות טיפול מונע. יש לזכור כי טיפול באסטמה בעזרת מרחיבי סימפונות בלבד הינו טיפול חלקי ולעיתים אף מסוכן. אסטמה היא מחלה בה קיים תהליך דלקתי בדרכי הנשימה וטיפול מלא באסטמה צריך לכלול גם טיפול נוגד דלקת. כיום ישנם תכשירים אנטי דלקתיים הניתנים במשאף או במתן פומי, המפחיתים את התהליך הדלקתי בדרכי האויר ואת התלקחות האסטמה. התכשירים האנטי דלקתיים משתייכים לשתי קבוצות עיקריות: הראשונה כוללת סטרואידים בשאיפה המופיעים כתכשיר בודד, או כמשאפים משולבים, המשלבים סטרואידים בשאיפה עם מרחיבי סימפונות ובעצם מקנים טיפול מלא במשאף בודד. הקבוצה השנייה כוללת תכשירים הנוגדים לויקוטריאנים כדוגמאת סינגולייר (לויקוטריאנים הינם מתווכים כימיים שלהם תפקיד חשוב בתהליך האסטמתי).

קיימות גישות שונות להתמודדות עם ההחמרה בהתקפי האסטמה המופיעים בחודש ספטמבר. גישה אחת מציעה מתן טיפול רק בזמן התלקחות, כאשר עם תחילת ההתלקחות ניתן טיפול בסטרואידים במתן פומי או לחילופין באמצעות משאפי סטרואידים, במינון גבוה למספר ימים. מטרת טיפול זה הינה למנוע את המשך ההחמרה.

גישה אחרת שנבדקה והוכחה כיעילה מציעה חידוש הטיפול המניעתי לקראת ספטמבר. כך, הכוונה היא להתחיל בטיפול אנטי דלקתי במשאפים או בנוגדי לויקוטריאנים עוד בטרם מופיעות ההתלקחויות המאפיינות חודש זה ולהביא למניעתן.

עלינו כהורים לשאוף שאורח חייו של ילדינו האסטמתי ידמה לזה של ילד בריא, כיוון שהדבר אפשרי. מגוון הטיפולים המניעתיים הקיימים כיום מאפשרים שליטה מלאה באסטמה ובכך ניתן למנוע את עוגמת הנפש, הסבל ואי הנוחות אותם חווים ילדינו המצפים בכליון עיניים לתחילת שנת הלימודים הבאה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה