Asthma

גורמי סיכון להתלקחויות אסתמה בילדים בגיל בית-ספר (Int Arch Allergy Immunol)

במאמר שפורסם בכתב העת International Archives of Allergy and Immunology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי התלקחות אסתמה בשנה האחרונה, משך אסתמה קצר והעדר טיפול למניעת התלקחויות אסתמה זוהו כגורמי סיכון להתלקחות אסתמה בילדים בגילאי בית-ספר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הכרת גורמי סיכון להתלקחויות אסתמה עשויה להפחית את הסיכון לתחלואה ותמותה עקב מחלת הריאות. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את גורמי הסיכון הקשורים עם התלקחויות אסתמה בקרב ילדים בגילאי בית-ספר.

המחקר כלל ילדים שטופלו במרפאת חוץ לטיפול באלרגיה ואסתמה בילדים, אשר אובחנו עם אסתמה. החולים והמטפלים השלימו שאלונים, אשר כללו מידע אודות מאפיינים דמוגרפיים ומדדים להערכת חשיפה סביבתית בשילוב עם היסטוריה קודמת של מחלת הריאות. עוד הושלמו בדיקות מעבדה, כולל ספירת דם מלאה, רמות IgE בדם, תבחין עורי ותפקודי ריאות.

מדגם המחקר כלל 431 ילדים (288 גברים, 66.8%) בגיל חציוני של 8.1 שנים, מהם 265 עם ריגוש לאלרגנים באוויר. החוקרים מדווחים כי אסתמה הייתה מאוזנת היטב ב-154 ילדים (35.7%), מאוזנת חלקית ב-53 חולים (12.3%) ולא-מאוזנת ב-143 חולים (33.2%). התלקחות אסתמה תועדה ב-81 חולים (18.8%).

מניתוח רב-משתני עלה כי היסטוריה של התלקחות אסתמה בשנה האחרונה (יחס סיכויים של 20.73, p<0.001), משך אסתמה קצר משנתיים וחצי (יחס סיכויים של 2.58, p=0.001) והעדר טיפול בקרה סדיר (יחס סיכויים של 4.12, p=0.005) נקשרו כולם עם סיכון מוגבר להתלקחות אסתמה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הכרת גורמי סיכון להתלקחות אסתמה עשויה לסייע לרופאים המטפלים בילדים בגיל בית-ספר עם אסתמה הודות להתערבות מתאימה ומוקדמת למניעת התלקחויות של מחלת הריאות.

 

Int Arch Allergy Immunol. 2022 Nov 3

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה