Asthma

מנרכה מוקדמת מלווה בסיכון מוגבר להופעת אסתמה בילדות (Ann Epidemiol)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Annals of Epidemiology עולה כי הופעת מחזור ראשון בגיל צעיר הינו גורם סיכון אפשרי להופעת אסתמה בילדות, עדות לצורך בטיפול יעיל ומוקדם באלו עם מנרכה מוקדמת למניעת אסתמה.

מטרת המחקר הייתה לבחון את הקשר בין גיל בעת מנרכה ובין הסיכון להופעת אסתמה בילדות והופעת אסתמה בבגרות. החוקרים השלימו מחקר עוקבה רטרוספקטיבי שכלל 24,82 בנות ונשים מארצות הברית על-בסיס נתוני NHANES (או National Health and Nutrition Examination Survey) בין השנים 2001 עד 2018 וניתוח סטטיסטי שימש להערכה בנפרד של הסיכון להופעת אסתמה בילדות והופעת אסתמה בבגרות על-פי גיל בעת הופעת מחזור ווסת ראשון.

מהנתונים עולה כי כל עליה של שנה נוספת בגיל בעת מנרכה לוותה בירידה מובהקת סטטיסטית של 16% בסיכון להופעת אסתמה בילדות (יחס סיכון של 0.84, רווח בר-סמך 95% של 0.77-0.91). בהשוואה להופעת מנרכה בגילאי 12-14 שנים, החוקרים זיהו עליה של 56% בסיכון להופעת אסתמה בילדות (יחס סיכון של 1.56, רווח בר-סמך 95% של 1.19-2.04) באלו עם מנרכה מוקדמת (הופעת מחזור ווסת לפני גיל 12 שנים) וירידה של 40% בסיכון (יחס סיכון של 0.60, רווח בר-סמך 95% של 0.32-1.10) באלו עם מנרכה מאוחרת (גיל בעת הופעת מחזור ווסת ראשון בגיל 15 שנים ומעלה).

החוקרים לא זיהו קשר בין גיל בעת מנרכה ובין הופעת אסתמה בבגרות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי מנרכה מוקדמת הינה גורם סיכון אפשרי להופעת אסתמה בילדות ועשויה לסייע בזיהוי מטופלות בהן יש מקום להתערבות מוקדמת למניעת מחלת הריאות.

Ann Epidemiol, Aug 19, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה