Asthma

האם אסתמה מעלה את הסיכון למחלת לב כלילית? (Eur Respir J)

במאמר שפורסם בכתב העת European Respiratory Journal מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בניגוד לדיווחים ממחקרים קודמים, הם מצאו כי אסתמה אינה מעלה את הסיכון למחלת לב כלילית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים תצפיתיים קודמים הציעו כי אסתמה הינה גורם סיכון למחלת לב כלילית וכי למין החולה השפעה על הסיכון, אך למחקרים אלו היו מגבלות מתודולוגיות. לאור זאת, הם השלימו ניתוח מקיף במטרה להתגבר על המגבלות של מחקרים קודמים, עם שיטות מחקר והטיות אפשרית שונות.

ראשית, הם השלימו מחקר תצפיתי שהתבסס על רשומות רפואיות בבריטניה להתאמה בין חולי אסתמה לפי גיל ומין ומרפאה ראשונית ובין מטופלים באוכלוסייה הכללית. הם בחנו את הקשר בין אסתמה ובין היארעות מחלת לב כלילית (אוטם לבבי: אשפוז/תמותה) במודל עם תקנון מינימאלי: מודל ;: עישון, מדד מסת גוף, טיפול פומי בקורטיקוסטרואידים, אטופיה ועוני; מודל שני, שכלל תקנון נוסף לטיפול הרפואי (תדירות ייעוץ רופא מטפל).

שנית, הם השלימו רנדומיזציה מנדליאנית שהתבסס על נתוני מאגר UK Biobank, מאגר Trans-National Asthma Genetic Consortium ו-Coronary Artery Disease Genome-Wide Replication and Meta Analysis Consortium. באמצעות 64 שינויי SNP (או Single Nucleotide Polymorphism), הם בחנו את ההשפעה של אסתמה על מחלת לב כלילית.

מהמחקר התצפיתי שכלל למעלה מ-1.5 מיליון משתתפים עלה כי אסתמה לוותה בעליה של 6% בסיכון למחלת לב כלילית (מודל 1: יחס סיכון של 1.06, רווח בר-סמך 95% של 1.01-1.13), לאחר תקנון לטיפול הרפואי, לא זוהה קשר בין שתי המחלות (מודל 2: יחס סיכון של 0.99, רווח בר-סמך 95% של 0.94-1.05).

החוקרים לא זיהו השפעה של חומרת אסתמה על הקשר בין אסתמה ומחלת לב כלילית, אך זוהו הבדלים מגדריים, כאשר בנשים תועד סיכון גבוה ב-11% למחלת לב כלילית (יחס סיכון של 1.11, רווח בר-סמך 95% של 1.01-1.21), בעוד שבגברים תועד סיכון נמוך ב-9% (יחס סיכון של 0.91, רווח בר-סמך 95% של 0.84-0.98).

מניתוח רנדומיזציה מנדליאנית שכלל למעלה מחצי מיליון משתתפים לא עלה קשר בין אסתמה ובין מחלת לב כלילית (יחס סיכויים של 1.01, רווח בר-סמך 95% של 0.98-1.04) ולא תועדה השפעה למין החולה על הקשר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהממצאים עולה כי אסתמה אינה מהווה גורם סיכון למחלת לב כלילית, כאשר במחקרים קודמים הייתה עדות להטיית זיהוי או ערפלנים שיירים.

Eur Respir J, Nov 9, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה