Asthma

מדד חדש עשוי לסייע בחיזוי הסיכון לאסתמה בבגרות (Allergy)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Allergy מדווחים חוקרים על מדד חדש בשם ASPIRE, העשוי לסייע בחיזוי הסיכון לאסתמה בבגרות מגיל ילדות מוקדם.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מדדי סיכון רבים פותחו במטרה לנבא אסתמה בילדות. עם זאת, אלו אינם מנבאים את הסיכון למחלת הריאות מעבר לתקופת הילדות וכעת הם ביקשו ליצור מדדי סיכון העשויים לסייע בחיזוי הסיכון להתפתחות והימשכות אסתמה בגיל הבגרות.

החוקרים התבססו על מדגם Wight Birth Cohort הכולל 1,456 משתתפים שהשלימו הערכה פרוספקטיבית עד גיל 26 שנים. מדדי חיזוי התפתחות אסתמה פותחו על-בסיס מספר משתנים במהלך ארבע השנים הראשונות וניתוח סטטיסטי שימש להערכת הרגישות, סגוליות ושטח מתחת לעקומה לחיזוי הסיכון לאסתמה בגיל 18 ובגיל 26 שנים, כמו גם המשך אסתמה בגיל 10 ובגיל 18 שנים ובגיל 10, 18 ו-26 שנים.

ארבעה מודלים פותחו לחיזוי כל תוצא שנבחן במחקר. מדד ASPIRE-1 (או ASthma PredIctive Risk score) כלל שני משתנים (צפצופים חוזרים ותבחין עורי חיובי בגיל 4 שנים) לחיזוי אסתמה בגיל 18 שנים (רגישות של 0.49; סגוליות של 0.80; שטח מתחת לעקומה של 0.65); מדד ASPIRE-2 כלל שלושה משתנים (צפצופים חוזרים, תבחין עורי חיובי ונזלת אלרגית אצל האם) לחיזוי אסתמה בגיל 26 שנים (רגישות של 0.60; סגוליות של 0.79; שטח מתחת לעקומה של 0.73). מדד ASPIRE-3 כלל שלושה משתנים (צפצופים חוזרים, תבחין עורי חיובי ואקזמה בגיל 4 שנים) לחיזוי המשך אסתמה בגיל 18 שנים (רגישות של 0.63; סגוליות של 0.87; שטח מתחת לעקומה של 0.77). מדד ASPIRE-4 כלל שלושה משתנים (צפצופים חוזרים, תבחין עורי חיובי בגיל 4 שנים וזיהומים חוזרים בחזה בגיל שנתיים) לחיזוי המשך אסתמה בגיל 26 שנים (רגישות של 0.68; סגוליות של 0.87; שטח מתחת לעקומה של 0.80).

מדדי ASPIRE-1 ו-ASPIRE-3 הוכחו כיעילים גם במדגמים חיצוניים.

הערכות נוספות הראו כי מדד ASPIRE-1 עשוי לשמש במקום ASPIRE-2-4 עם דיוק דומה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי מדד ASPIRE עשוי לסייע בניבוי הופעת אסתמה והמשך אסתמה עד גיל הבגרות.

Allergy, Nov 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה