גישה חדשה מבוססת רפואה מרחוק להפחתת ביקורים חוזרים בקרב חולי אסתמה יעילה, מאומצת בצורה טובה ועשויה לשפר בסופו של דבר את התוצאות, כך על פי נתוני מחקר פיילוט שהוצג במפגש השנתי של ה-Pediatric Academic Societies (PAS).
רפואה מרחוק לניהול חולי אסתמה היא לא רעיון חדש, אך לגישה החדשה יש כמה מאפיינים ייחודיים, כולל ההתמקדות החינוכית בילדים עצמם, אמר מחבר המחקר. “ילדים עם אסתמה מתחילים לחלוק אחריות עם הוריהם באשר לטיפול שלהם כבר בתחילת בית הספר היסודי. בחטיבת הביניים, ילדים במשפחות רבות לוקחים על עצמם כמחצית ומעלה מהאחריות לטיפול. עם זאת, החינוך לטיפול נוטה להיות מכוון בעיקר כלפי ההורה. זו גישה שאינה מותאמת” אמר.
הניסוי האקראי, שנקרא TEACHH, נערך בקרב ילדים בגילאי 5-13 שנים שאושפזו בשל אסתמה בלתי נשלטת. בזרוע ההתערבות הילדים קיבלו הדרכה של ערכת TEACHH ושאר הילדים קיבלו טיפול סטנדרטי. ערכת הכלים של TEACHH כללה טבלה עם ציורים המסבירה לגבי אסתמה וכמה מטרות בסיסיות של הטיפול, דף הדרכה ויזואלי עם איורים של טכניקת שימוש במשאף נכונה ותוכנית פעולה שכוללת ציורים עם צבעי רמזור כדי להסביר את ההבדלים בין תרופות מניעה וטיפול מידי. הערכה כללה גם מדבקות בצבעים להדבקה על כל משאף בהתאם לסוג הפעולה.
הפגישה החינוכית הראשונה התקיימה בבית החולים לפני השחרור. תוך חודש מהשחרור, נערכו שני מפגשים באפליקציה לסמארטפון. בשני המפגשים נסקרו תוכניות הפעולה וטכניקת שימוש המשאף ונענו שאלות בנושא המחלה. המטרה “מעל הכל הייתה מעורבות פעילה של ילדים”, הסביר מחבר המחקר, “וזה לא היה מוגבל לחינוך אלא בבניית מיומנויות”.
השאירו תגובה
רוצה להצטרף לדיון?תרגישו חופשי לתרום!