Atrial Fibrillation

דחק ונדודי שינה מלווים בסיכון מוגבר לפרפור פרוזדורים בנשים מבוגרות (J Am Heart Assoc)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of the American Heart Association עולה כי מגוון גורמים פסיכו-סוציאליים מלווים בסיכון מוגבר לפרפור פרוזדורים בנשים לאחר-מנופאוזה, כאשר אינסומניה ואירועי דחק בחיים קשורים בקשר המשמעותי ביותר עם הסיכון להפרעת הקצב.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מעבר לגורמי הסיכון המסורתיים דוגמת השמנה, גיל מתקדם, מוצא אתני, עישון, אלכוהול, יתר לחץ דם, סוכרת, מחלת עורקים כלילית, אי-ספיקת לב, דחק פסיכולוגי ורגשי גם עשויים להשפיע על הסיכון להפרעת הקצב.

מדגם המחקר כלל 83,736 נשים לאחר-מנופאוזה ממדגם Women’s Health Initiative (גיל ממוצע של 63.9 שנים, 88.1% נשים לבנות), ללא אבחנה של פרפור פרוזדורים. שאלונים שימשו לאיסוף מידע אודות גורמי דחק פסיכוסוציאליים לזיהוי דפוסים של גורמים פסיכוסוציאליים המנבאים את הסיכון להפרעת הקצב.

לאורך מעקב ממוצע של 10.5 שנים זוהו 23,954 משתתפים (28.6%) עם אבחנה חדשה של פרפור פרוזדורים.

מניתוח הנתונים עלו שני צברים של משתנים פסיכוסוציאליים ייחודיים שנקשרו בקשר מובהק סטטיסטית עם פרפור פרוזדורים: צבע דחק, שכלל אירועי דחק בחיים, תסמינים דיכאוניים ונדודי שינה; וצבר מתח, שכלל שלוש תכונות אישיות: אופטימיות, עוינות צינית והבעה רגשית; ושני מדדים סוציאליים: תמיכה חברתית ומתח חברתי.

אלו ברבעונים העליונים של צבר דחק וצבר מתח תועדו שיעורים גבוהים יותר של פרפור פרוזדורים, בהשוואה לאלו ברבעונים הנמוכים.

במודל הסופי, הקשר בין אירועי דחק בחיים (יחס סיכון של 1.02, רווח בר-סמך 95% של 1.01-1.04) ואינסומניה (יחס סיכון של 1.04, רווח בר-סמך 95% של 1.03-1.06) נקשרו בקשר ההדוק ביותר עם היארעות מוגברת של פרפור פרוזדורים, כאשר בניתוח בו נחירות שימשו כסמן לדום נשימה בשינה לא תועד שינוי בתוצא זה, ממצא התומך בהשפעה הבלתי-תלויה של אינסומניה על הסיכון להפרעת הקצב.

בניתוח לפי תתי-קבוצות, צבר דחק נקשר בקשר משמעותי יותר עם היארעות פרפור פרוזדורים בנשים צעירות (50-69 שנים) לעומת נשים מבוגרות יותר (70-79 שנים) ובנשים אסיאתיות ונשים לבנות לא-היספאניות לעומת נשים שחורות לא-היספאניות והיספאניות.

ממצאי המחקר תומכים בהשערה כי גורמים מנבאים פסיכוסוציאליים אחראיים לעליה בסיכון לפרפור פרוזדורים מעל ומעבר לגורמי סיכון מסורתיים להפרעת הקצב. זיהוי וניהול גורמי הסיכון ההפיכים, כולל אינסומניה, עשוי להפחית את נטל הפרעת הקצב בנשים מבוגרות.

J Am Heart Assoc, Aug 30, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה