Atrial Fibrillation

פרפור פרוזדורים נפוץ יותר בחולים תחת טיפולי המודיאליזה לעומת דיאליזה פריטונאלית לפני השתלת כליה (Kidney Med)

בחולים תחת טיפולי המודיאליזה לעומת חולים תחת טיפולי דיאליזה פריטונאלית לפני השתלת כליה ייתכן סיכון גבוה יותר להתפתחות פרפור פרוזדורים לאחר ההשתלה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Kidney Medicine.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי השכיחות של פרפור פרוזדורים גבוהה יותר בחולים עם אי-ספיקת כליות לעומת האוכלוסייה הכללית ושיעורי ההיארעות עולים עם ירידה בקצב פינוי כלייתי ועליה בפרוטאינוריה. יתרה מזאת, הסיכון להפרעת הקצב גבוה במיוחד בחולים תחת טיפולי דיאליזה.

החוקרים התבססו על נתונים ממאגר United States Renal Data System וזיהו באופן רטרוספקטיבי 43,621 מבוגרים מבוטחי מדיקייר אשר לא אובחנו בעבר עם פרפור פרוזדורים ועברו השתלת כליה בין תחילת ינואר בשנת 2005 ועד סוף ספטמבר בשנת 2012.

מטרת המחקר הייתה לקבוע את הקשר בין שיטת הדיאליזה לפני השתלת כליה ובין הסיכון לפרפור פרוזדורים לאחר השתלה, בעיקר עד שלוש שנים לאחר השתלה. מבין כלל החולים שנכללו במחקר, 84.9% השלימו טיפולי המודיאליזה לפני ההשתלה ו-15.1% עברו טיפולי דיאליזה פריטונאלית.

אבחנה חדשה של פרפור פרוזדורים תועדה ב-286 חולים תחת דיאליזה פריטונאלית וב-2,315 חולים תחת טיפולי המודיאליזה. לאחר תקנון למשתנים שונים, החוקרים מצאו כי בחולים שטופלו בהמודיאליזה טרם ההשתלה תועד סיכוי גבוה ב-20% להתפתחות פרפור פרוזדורים לאחר ההשתלה, זאת גם כאשר בניתוח הסטטיסטי נלקח בחשבון הסיכון המתחרה לתמותה. בנוסף, ממצאי המחקר מעידים כי כל שנה של טיפולי דיאליזה לפני השתלת כליה לוותה בעליה של 6% בסיכון להפרעת הקצב.

החוקרים מסכמים וכותבים כי עם העלייה בהבנת גורמי סיכון ספציפיים לפרפור פרוזדורים לאחר השתלה, ייתכן כי ניתן יהיה לסווג טוב יותר את דרגת הסיכון של החולים ולפתח גישות למעקב וטיפול באוכלוסיית חולים זו עם שיפור בתוצאות הקליניות.

Kidney Med, Dec 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה