Back pain

השוואת טיפול ניתוחי לעומת טיפול שמרני כנגד סכיאטיקה (BMJ)

במאמר שפורסם בכתב העת The BMJ מדווחים חוקרים על תוצאות סקירה שיטתית ומטה-אנליזה להשוואת תוצאות טיפול ניתוחי לעומת טיפול לא-ניתוחי כנגד סכיאטיקה מהן עולות עדויות בדרגת ודאות נמוכה או נמוכה מאוד המציעות כי ניתוח דיסק עדיף על טיפול לא-ניתוחי או זריקה אפידורלית של סטרואידים להקלה על מוגבלות וכאב ברגל בחולים עם סכיאטיקה עם התוויה לניתוח, אם כי התועלת פחתה עם הזמן.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את היעילות והבטיחות של ניתוח לעומת טיפול לא-ניתוחי כנגד סכיאטיקה. החוקרים השלימו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה לאחר חיפוש במאגרי Medline, Embase, CINAHL, Cochrane Central Register of Controlled Trials, ClinicalTrials.gov ו-World Health Organization International Clinical Trials Registry Platform.

הסקירה התמקדה במחקרים אקראיים ומבוקרים להשוואת כל טיפול ניתוחי אל מול טיפול לא-ניתוחי, זריקת סטרואידים לחלל האפידורלי, או פלסבו או ניתוח דמה, בחולים עם סכיאטיקה עקב פריצת דיסק מותני לפי בדיקות הדמיה.

התוצאים העיקריים היו מוגבלות וכאב ברגל. תוצאים משניים כללו אירועים חריגים, איכות חיים, כאב גב ושביעות רצון מהטיפול. כאב ומוגבלות הומרו לסולם בין 0 (ללא כאב או מוגבלות) עד 100 (כאב ומוגבלות חמורים).

הסקירה כללה 24 מחקרים, מחצית מאלו בחנו את היעילות של ניתוח הסרת דיסק לעומת טיפול לא-ניתוחי או זריקת סטרואידים לחלל האפידורלי (1,711 משתתפים).

עדויות בדרגת ודאות נמוכה או נמוכה מאוד הראו כי ניתוח דיסק, בהשוואה לטיפול לא-ניתוחי, הפחית כאב ברגל: גודל ההשפעה היה בינוני בטווח הזמן המיידי (הבדל ממוצע של 12.1-, רווח בר-סמך 95% של 23.6- עד 0.5-) ובטווח הקצר (הבדל ממוצע של 11.7-, רווח בר-סמך 95% של 18.6- עד 4.7-) וקטן בטווח הזמן הבינוני (6.5-, רווח בר-סמך 95% של 11.0- עד 2.1-).  בטווח הזמן הארוך, ההשפעות של ההתערבות היו זניחות.

באשר למוגבלות, השפעה בינונית תועדה בטווח הזמן הקצר, אך לא תוארה השפעה בטווח הביניים ובטווח הארוך.

הסיכון לאירועים חריגים היה דומה בין ניתוח דיסק עמ”ש ובין טיפול לא-ניתוחי (יחס סיכון של 1.34, רווח בר-סמך 95% של 0.91-1.98).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי הסקירה מעידים כי ניתוח דיסק עמ”ש הינה אפשרות טיפול בחולים עם סכיאטיקה בהם הקלה מהירה הודות לניתוח עולה על הסיכונים והעלויות הכרוכות בהתערבות הניתוחית.

BMJ, May 2023

1 תגובה

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה