Bacterial infections

גורמי סיכון לזיהום חמור בקורונה בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (Infection)

במאמר שפורסם בכתב העת Infection מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי גיל מתקדם, אבחנה של סוכרת והיסטוריה של זיהום חמור קודם מהווים גורמי סיכון להתפתחות מחלה חמורה משנית לזיהום בקורונה בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis), בעוד שחיסון כנגד הנגיף מהווה גורם מגן.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לזהות גורמי סיכון להתפתחות מחלה חמורה או קריטית משנית לזיהום בנגיף קורונה בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית.

מדגם המחקר כלל 200 חולים עם דלקת מפרקים שגרונית בהתאם לקריטריוני ה-ACR/EULAR עם זיהום מוכח ב-COVID-19, אשר סווגו לפי סיווג ארגון הבריאות העולמי של חומרת COVID-19 לשתי קבוצות: חולים עם COVID-19 בדרגה קלה/בינונית (164 חולים) וחולים עם מחלה חמורה/קריטית (36 חולים).

החוקרים השלימו השוואה בין שתי הקבוצות במטרה לזהות גורמי סיכון למחלה חמורה/קריטית משנית לזיהום הנגיפי. היארעות התלקחות דלקת מפרקים שגרונית הוגדרה כעליה במדד CDAI (או Clinical Disease Activity Index) של יותר מ-10 נקודות לאחר הזיהום.

מניתוח רב-משתני עלה כי היסטוריה של זיהום חמור קודם, גיל מעל 60 שנים וסוכרת נקשרו עם סיכון מוגבר למחלה חמורה משנית לזיהום הנגיפי, בעוד שלחיסון כנגד COVID-19 הייתה השפעה מגנה מפני התפתחות מחלה חמורה/קריטית.

לאחר זיהום בנגיף קורונה, מספר החולים עם מחלה חמורה או קריטית בהם תועדה מחלת מפרקים שגרונית בדרגת פעילה גבוהה והיארעות התלקחויות של מחלת המפרקים הייתה גבוהה יותר משמעותית בהשוואה לחולים עם COVID-19 בדרגה קלה או בינונית (p<0.001 ו-p=0.003, בהתאמה).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על מספר גורמי סיכון להתפתחות זיהום חמור בקורונה בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית ותומכים בהשפעה המגנה האפשרית של חיסון כנגד קורונה. התפתחות זיהום, בפרט במקרים של זיהום חמור, מלווה בסיכון מוגבר להתלקחות מחלת המפרקים.

Infection, Feb 21, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה