Bleeding

סיכון גבוה לאורך זמן להישנות לאחר דימום חד מדרכי עיכול תחתונות (Clin Gastro Hepatol)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Clinical Gastroenterology & Hepatology עולה כי במבוגרים ששוחרו מאשפוז לאחר דימום חד מדרכי עיכול תחתונות קיים סיכון גבוה להישנות וסיכון מוגבר לתמותה משנית לדימום חוזר.

החוקרים השלימו מחקר רטרוספקטיבי שהתבסס נתונים אודו 5,048 חולים שאושפזו בדחיפות בשל דימום חד מדרכי עיכול תחתונות ב-49 בתי חולים ברחבי יפן. הם בחנו את גורמי הסיכון להישנות דימום בטווח הארוך באמצעות ניתוח סיכון מתחרה.

מהנתונים עולה כי אירועי דמם חוזר תועדו ב-1,304 חולים (26%) לאורך מעקב ממוצע של 31 חודשים. שיעורי ההיארעות המצטברים של אירועי דמם חוזר לאחר שנה אחת עמדו על 15% ולאחר חמש שנים עמדו על 25%.

מניתוח רב-משתני עלה כי גורמי סיכון להישנות דימום כללו עירוי דם (יחס סיכון של 1.26), דימום חוזר באשפוז (יחס סיכון של 1.26), דימום ממחלת סעיפים במעי גס (יחס סיכון של 2.38), טיפול בתיאנופירידין (יחס סיכון של 1.24) ומדד Shock Index של 1 ומעלה (יחס סיכון של 1.25).

מניתוח הנתונים בחולים עם דימום ממחלת סעיפים של מעי גס עלה כי קבלת עירוי דם (יחס סיכון של 1.20), דימום חוזר באשפוז (יחס סיכון של 1.30) וטיפול בתיאנופירידין (יחס סיכון של 1.32) לוו בסיכון מוגבר משמעותית לדימום חוזר, בעוד שהמוסטאזיס אנדוסקופי (יחס סיכון של 0.83) הפחית משמעותית את הסיכון.

הסיכון לתמותה היה גבוה יותר משמעותית בחולים עם דימום חוזר מחוץ לבית החולים (יחס סיכון של 1.42).

החוקרים מסכמים וכותבים כי נתונים אלו מדגישים את החשיבות של אבחנה אנדוסקופית וטיפול במהלך האשפוז והערכת הצורך בהמשך טיפול בתיאנופירידין להפחתת הסיכון להישנות דימום מחוץ לבית החולים. ממצאי המחקר עשויים לסייע בזיהוי חולים בסיכון גבוה להישנות דימום.

Clin Gastro Hepatol, June 3, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה