Bleeding

ההשפעה של טיפול אנטי-תרומבוטי על הסיכון לסיבוכי דמם במבוגרים לאחר חבלת ראש קלה (Brain Inj)

במאמר שפורסם בכתב העת Brain Injury מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי טיפול אנטי-תרומבוטי אינו מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכי דמם במבוגרים מעל גיל 60 שנים לאחר חבלת ראש קלה.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לקבוע אם טיפול אנטי-תרומבוטי מעלה את סיכון לדימום תוך-מוחי במבוגרים לאחר חבלת ראש קלה. לצורך כך, החוקרים השלימו מחקר עוקבה פרוספקטיבי שכלל 2,303 חולים מעל גיל 60 שנים, אשר פנו לחדרי מיון בתוך 24 שעות מחבלת ראש קלה עם מדד GCS (או Glasgow Coma Scale) של 14-15. הם אספו נתונים אודות ההיסטוריה הרפואית, בדיקות CT ראש ודגימות דם.

מהנתונים עולה כי ב-91.1% מהחולים תועד מדד GCS של 15 נקודות בקבלה לאשפוז ו-23.6% מהחולים פיתחו סיבוכים תוך-גולגולתיים.

מניתוח סטטיסטי עלה כי טיפול בסטטינים לווה בסיכון נמוך פי 1.28 לממצאים תוך-גולגולתיים. הסיכון להתקדמות דימום היה גבוה כמעט פי 30 בחולים שטופלו בנוגדי-קרישה, ללא הבדל בין הסוגים השונים של נוגדי הקרישה. גורמי סיכון לדימומים כללו מין זכר, מדד GCS של 14 נקודות, צריכת אלכוהול ונוכחות גידול.

מניתוח רב-משתני עלה כי מדד GCS של 14 נקודות, צריכת אלכוהול וממאירות הינם גורמי סיכון לסיבוכים אלו, מחלה נוירולוגית וסוכרת זוהו כגורמים המגנים מפני סיבוכים אלו. לאחר הוצאת מחלה נוירולוגית וסוכרת מהמודל הרב-משתני, מדד GCS של 14 נקודות הדגים את הערך המנבא הגדול ביותר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי טיפול בתרופות אנטי-תרומבוטיות אינו מהווה גורם סיכון לנזק תוך-גולגולתי במבוגרים לאחר חבלת ראש מינימאלית או קלה. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לקחת בחשבון את ההשפעה של מחלות רקע ושבריריות.

Brain Inj, Dec 6, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה