Breast cancer

סיכון מוגבר לתמותה עקב סרטן שד לאחר אבחנת DCIS (מתוך JAMA Network Open)

בנשים עם אבחנה של DCIS (Ductal Carcinoma In Situ) תועד סיכון גבוה פי שלוש לתמותה עקב סרטן שד, בהשוואה לאוכלוסיה הכללית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לקבוע את הסיכון לתמותה עקב סרטן שד במדגם גדול של נשים שטופלו כנגד DCIS ולהשוות את הסיכון אל מול זה של נשים באוכלוסיה הכללית.

החוקרים אספו נתונים אודות נשים עם אבחנה ראשונה של DCIS בין 1995 ועד 2014 ממאגר SEER (Surveillance, Epidemiology and End Results). נשים עם DCIS הופנו להתערבות ניתוחית וכמחצית מהן קיבלו טיפול קרינתי. נשים אלו היו במעקב ממועד אבחנת DCIS עד לתמותה עקב סרטן שד או תום מעקב. נשים מהאוכלוסייה הכללית ללא סרטן שד שימשו כביקורות.

התוצא העיקרי היה שיעורי התמותה עקב סרטן שד. החוקרים חישבו את שיעורי SMR (Standardized Mortality Ratio) על-ידי השוואת מקרי התמותה עקב סרטן שד בקרב נשים שאובחנו עם DCIS אל מול מקרי התמותה הצפויים עקב סרטן שד בנשים באוכלוסיה הכללית ללא אבחנה של סרטן שד.

מדגם המחקר כלל 144,524 נשים שאובחנו עם DCIS (גיל ממוצע של 57.4 שנים) ולאורך המעקב תועדו 1,540 מקרי תמותה עקב סרטן שד. על-בסיס שיעורי היארעות ושיעורי התמותה ממאגר SEER, הצפי היה ל-458 מקרי תמותה עקב סרטן שד במספר דומה של נשים ללא-ממאירות מהאוכלוסייה הכללית לאורך משך מעקב דומה. שיעורי SMR לתמותה עקב סרטן שד בקרב נשים עם DCIS עמד על 3.36 (רווח בר-סמך 95% של 3.20-3.53). הסיכון המוגבר לתמותה נותר לאורך למעלה מ-15 שנים לאחר האבחנה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הסיכון לתמותה עקב סרטן שד גבוה פי 3 בנשים לאחר אבחנה של DCIS. מכאן עולה כי טיפול הממוקד במניעת הישנות אינו מספק להערכת כלל מקרי התמותה עקב סרטן שד לאחר DCIS.

JAMA Network Open 2020

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה