Breast cancer

דגימות דם של נשאיות BRCA יכולות להתריע על שינויים בחלבונים שנתיים לפני האבחנה של סרטן שד (Int J Mol Sci)

בתוצאות ראשוניות ממחקר הולנדי החוקרים הצליחו לזהות שינויים בחלבוני הסרום המצביעים על התפתחות סרטן שד כשנתיים לפני האבחנה בנשים בסיכון גבוה.

התוצאות הוצגו בכנס סרטן השד האירופאי ופורסמו ב-International Journal of Molecular Sciences.

מחקר ה-TESTBREAST הינו מחקר פרוספקטיבי, רב מרכזי, שתוכנן לזהות פאנל חדש של חלבונים בדגימות דם שישמשו כביו-מרקרים לזיהוי מוקדם של סרטן שד בנשים בסיכון בינוני עד גבוה. גויסו למחקר עד כה 1,174 נשים נשאיות למוטציות בגן BRCA, שנמצאות במעקב ב-9 מרכזים בהולנד. הנשים עוברות סקירה לסרטן השד ובמקביל נלקחות דגימות דם כל חצי שנה. עד כה נאספו מעל 3,000 דגימות במשך יותר מ-10 שנים.

התוצאות שמדווחות כעת מגיעות מאנליזה מעמיקה של 30 דגימות שנלקחו מ-6 נשים – שלוש נשים שאובחנו עם סרטן שד ושלוש נשים ללא המחלה (ביקורת). החוקרים ביצעו ניתוח של הדגימות על ידי mass spectrometry כדי להשוות שינויים בחלבוני הדם לפני האבחנה של סרטן שד.  הם מצאו שלכל אחת מהנשים היתה תבנית שונה של קבוצות חלבונים. השינויים שנבחנו היו בין רמות החלבונים באותה מטופלת לאורך שנים וכן בהבדלים בין מטופלות שונות.

השונות הייתה גדולה יותר בין הנשים לעומת שונות בתבנית החלבונים לאורך זמן באותה אישה, אך ניתן היה לזהות שינויים קטנים ברמות החלבונים של כל אישה לאורך זמן. בצורה זו כל מטופלת יכולה להוות “קבוצת ביקורת” ביחס לעצמה.

מתוך 764 חלבונים שנבחנו, נמצא פאנל של 6 חלבונים ייחודיים שהראו קשר משמעותי סטטיסטית עם התחלה מוקדמת של סרטן שד (P<0.05). ההבדלים שנמצאו היו נוכחים בין שנה לשנתיים לפני האבחנה הקלינית של סרטן שד.

המחקר ממשיך על מנת לתקף את התוצאות במטופלות נוספות ולבסס פאנל חלבונים שיוכל לשמש כבדיקה לזיהוי מוקדם של סרטן שד.

לכתבה ב-Medscape

Int J Mol Sci, October 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה