Breast cancer

בדיקות סקר המבוססות על MRI מפחיתות תמותה בנשים עם מוטציית BRCA1 (מתוך JAMA Oncol)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Oncology עולה כי בדיקות סקר שגרתיות המבוססות על MRI מפחיתות את הסיכון לתמותה עקב סרטן שד בהיקף של 80% בנשים עם שינויים ברצף BRCA1, אך התועלת של מעקב באמצעות בדיקות MRI לא הוכחה בנשים עם שינויים ברצף BRCA2.

ההנחיות מטעם ה-National Comprehensive Cancer Network Clinical Practice Guidelines ממליצות כי נשים בסיכון גבוה לסרטן שד, דוגמת אלו עם מוטציות בגנים BRCA1 או BRCA2, ישלימו בדיקת ממוגרפיה וכן בדיקת MRI שדיים כל שנה, החל מגיל 25 שנים.

במחקר הנוכחי בחנו החוקרים את שיעורי התמותה עקב סרטן שד בקרב נשים עם שינויים ברצף BRCA1 או BRCA2 שהשלימו בדיקת MRI שנתית ואלו שלא השלימו את בדיקת הסקר כל שנה.

מדגם המחקר כלל 2,004 נשים עם שינויים ברצף BRCA1 ו-484 נשים עם שינויים ברצף BRCA2 מ-59 מרכזים ב-11 מדינות, כולל ארצות הברית, קנדה, פולין, ישראל, נורבגיה, איטליה; 1,756 מהנשים (50.6%) השלימו לפחות בדיקת סקר אחת עם MRI ו-732 נשים (29.4%) לא השלימו כלל בדיקות אלו.

המשתתפות השלימו שאלון בעת הגיוס למחקר וכן שאלונים נוספים כל שנתיים, אשר כללו מידע אודות ניתוחים, טיפול הורמונאלי והשתתפות בתכניות סקר על-בסיס בדיקת MRI.

תוצא הסיום העיקרי היה הישרדות ספציפית לסרטן שד.

לאורך מעקב ממוצע של 9.2 שנים תועדו 241 ממאירויות שד ו-14 מקרי תמותה עקב סרטן שד ב-1,756 נשים בזרוע מעקב עם בדיקות MRI, בהשוואה ל-103 מקרי סרטן שד ו-21 מקרי תמותה על-רקע סרטן שד בקרב נשים שלא עברו מעקב על-בסיס בדיקות MRI.

מעקב באמצעות בדיקת MRI הפחית את הסיכון לתמותה על-רקע סרטן שד ב-80% בקרב נשים עם שינויים ברצף BRCA1 (יחס סיכון של 0.20, p<0.001), אך לא באלו עם שינויים ברצף BRCA2 (יחס סיכון של 0.87, p=0.93).

הסיכון המצטבר לאורך 20 שנים לתמותה עקב סרטן שד עמד על 14.9% בנשים שלא עברו מעקב מבוסס בדיקות MRI ועל 3.2% באלו תחת מעקב המבוסס על בדיקות MRI.

בנשים עם אבחנה של ממאירות פולשנית, שיעורי ההישרדות לאחר עשר שנים עמדו על 93.8% בקבוצת מעקב מבוסס MRI לעומת 86.7% בקרב אלו שלא השלימו בדיקות MRI להערכת נוכחות גידולי שד (P<0.01).

במאמר מערכת שהתייחס לממצאי המחקר נכתב כי הגיעה העת לעודד בדיקות MRI שגרתיות כחלק מבדיקות הסקר לזיהוי סרטן שד בנשאיות מוטציות BRCA1/2. לעניין העדר ההבדל בנשים עם BRCA2 נטען כי נדרש מעקב ארוך יותר במטרה לקבוע את התועלת של בדיקת MRI כמעקב אחר נשים אלו.

JAMA Oncol, Feb 29, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה