Celiac

תסמינים נוירולוגים בחולי צליאק (מתוך Movement Disorders)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון ה-15 בדצמבר 2009 של ה- Movement Disorders, עולה כי בקרב חולי צליאק עם ביופסיה חיובית, נצפתה שכיחות גבוהה יחסית של הפרעות נוירולוגיות.

לדברי החוקרים, מוערך כי 6-10% מחולי הצליאק סובלים מביטויים נוירולוגיים אטיפיים. בעבודות קודמות נמצא שאטקסיה צרבלרית היא התסמין הנוירולוגי השכיח בחולים אלו.

המחקר כלל 72 חולי צליאק עם ביופסיה חיובית, אשר גויסו באמצעות פרסום. גיל המשתתפים הממוצע היה 51 + 15 שנים ומשך המחלה הממוצע של המשתתפים היה 8 + 11 שנים. החוקרים ראיינו את המשתתפים תוך שימוש בשאלון סטנדרטי. החוקרים מסבירים כי רוב המחקרים בתחום כללו חולי צליאק בטיפול נוירולוג, אשר עשויים להוביל להטיית תצפית. לפיכך הם ביצעו סקירה בחולי צליאק לחיפוש אחר הפרעה נוירולוגית.

מתוצאות המחקר עולה כי 28% מהחולים דיווחו על היסטוריה של מיגרנות, ורבים מהחולים דיווחו על ירידה בתדירות וחומרת המיגרנות לאחר שהתחילו בדיאטה נטולת גלוטן. 20% מהמשתתפים דיווחו כי הם סובלים מתסמונת התעלה הקרפלית.

במחקר נמצא כי 6% מהמשתתפים סבלו מאטקסיה צרבלרית, ו-6% נוספים סבלו מפגיעה ווסטיבולרית. כשליש מהמשתתפים סבלו מהפרעות ביציבה ובהליכה, ובמשתתפים רבים נמצאה פגיעה תחושתית עמוקה והחזרים גידיים ירודים. החוקרים מסבירים כי הפרעות הליכה בחולי צליאק יכולות לנבוע מאטקסיה צרבלרית, אך גם מפגיעה פרופריוצפטיבית או ווסטיבולרית. הם מוסיפים כי חולי צליאק עלולים לפתח הפרעות נוירולוגיות למרות הקפדה מלאה על דיאטה נטולת גלוטן.

החוקרים מציינים כי 4 חולים דיווחו על היסטוריה של פרכוסים, וכי הפרעות מוטוריות, דוגמת הפרעה בגרעיני הבסיס, סימנים פירמידליים, טיקים ומיוקלונוס, היו לא שכיחים. עד 35% מהחולים דיווחו על דיכאון, שינויי אישיות או פסיכוזה, ו-14% מהמשתתפים סיפרו על הפרעה בתפקוד שלפוחית השתן.

לאור תוצאות המחקר כותבים החוקרים כי המנגנון בבסיס הפגיעה הנוירולוגית בחולי צליאק אינו ברור. בעבר עלתה השערה כי קיים קשר לחסר חומצה פולית, ויטמין E או ביופטרין, אך תיקון החסרים לא הוביל להיעלמות התסמינים הקליניים ברוב המקרים. החוקרים מציינים כי חסר ויטמינים לרוב לא גורם להפרעות חמורות בחולי צליאק, וכי ברוב חולי הצליאק עם הפרעות נוירולוגיות לא נצפו חסרים תזונתיים כלשהם.

לאור תוצאות המחקר כותבים החוקרים כי קיימת שכיחות מדאיגה של הפרעות נוירולוגיות בקרב חולי צליאק, ונראה כי קשר מקרי אינו מסביר את התופעה. הם מדגישים כי דיאטה נטולת גלוטן הובילה להיעלמות התסמינים בדרכי העיכול, אך לא מנעה את התפתחות החסרים הנוירולוגיים.

החוקרים מסכמים כי קיימת שונות קלינית משמעותית בקרב החולים, ועל כן סביר שמספר מנגנונים מעורבים בהפרעות הנוירולוגיות והפסיכיאטריות בחולי צליאק.

Mov Disord. 2009;24:2358-2362.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה