Celiac

מחלת צליאק במגמת עלייה, בעיקר בקרב קשישים (Ann Medicine)

ההיארעות של מחלת צליאק מצויה במגמת עלייה, בעיקר בקרב קשישים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו ב-Annals of Medicine.

לדברי החוקרים, מחלת צליאק עשויה להופיע לראשונה בכל גיל. מהמחקר הנוכחי עולה כי גורמים סביבתיים מובילים לאובדן הסבילות של המערכת החיסונית לגלוטן, לאור העובדה שלא נמצאה השפעה משמעותית לגורמים גנטיים, שכן החוקרים עקבו אחר אותם נבדקים לאורך זמן.

החוקרים ביקשו לקבוע אם אובדן סבילות לגלוטן עשויה להופיע במהלך החיים, להעריך את השינויים האפשריים בשכיחות מחלת צליאק במשך הזמן, להעריך מחלות-רקע הנלוות למחלת צליאק. הם בחנו את הנתונים אודות 5311 משתתפים שסיפקו דגימות תואמות מ-1974 (CLUE I) ו-1989 (CLUE II). בנוסף, הם סקרו 840 משתתפים ממחקר CLUE I שמתו לאחר הסקירה בשנת 1974, במטרה לשלול הטיית הישרדות. אוטואימוניות של מחלת צליאק, שהוגדרה בנוכחות תוצאה חיובית לבדיקת נוגדנים עצמיים, הוגדרה כיעד הסיום העיקרי של המחקר.

בשנת 1974, שבעה משתתפים היו חיוביים לנוגדנים עצמיים האופייניים למחלת צליאק (שכיחות, 1:401), וכך גם 9 משתתפים נוספים בשנת 1989 (שכיחות 1:219). מבין 840 המשתתפים שמתו לאחר CLUE I, שניים היו חיוביים לנוגדנים עצמיים למחלת צליאק.

החוקרים כותבים כי מחלת צליאק אינה מופיעה בהכרח מלידה, מהממצאים עולה כי חלק מפתחים את המחלה בשלב די מאוחר בחייהם.

היארעות אוסטיאופורוזיס ומחלות אוטואימוניות נלוות הייתה גבוהה יותר בחולי צליאק לא-מטופלים, בהשוואה לביקורות, אך הבדל זה לא היה מובהק סטטיסטית.

במהלך תקופה של 15 שנים, שכיחות מחלת צליאק עלתה פי שתיים במדגם CLUE ופי חמש בכלל ארה”ב משנת 1974. ממחקר CLUE עולה כי העלייה נבעה מעליה במספר הנבדקים שאיבדו את הסבילות האימונולוגית לגלוטן במהלך החיים הבוגרים.

מגבלות המחקר כוללות מדגם מתנדבים שאינו מייצג באופן מלא את האוכלוסייה הכללית. כמו כן, מדובר במחקר רטרוספקטיבי בו לא ניתן היה לאשר חלק מהמקרים של מחלת צליאק באמצעות ביופסיה של המעי הדק. כמו כן, החוקרים נשענו על דיווחים-עצמיים להערכת הסיכון להפרעות המופיעות על-רקע מחלת צליאק.

העלייה החדה בשכיחות מחלת צליאק שתועדה במרווח הזמן הנ”ל (1974-1989) ועד לשכיחות היום נובעת ככל הנראה מעליה במספר האנשים שאיבדו במהלך החיים הבוגרים את הסבילות האימונולוגית לגלוטן. הסיבה לשינויים אלו אינה-ברורה, אך יש לערוך מחקרים נוספים בנושא, בתקווה שיסייעו במניעה ראשונית של מחלת צליאק, ואולי אף מחלות אוטואימוניות אחרות.

Ann Medicine. Published online September 27, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה