Celiac

מה בין מחלת צליאק ובין הסיכון לרטינופתיה סוכרתית? (Diabetes Care)

מתוצאות מחקר חדש עולה קשר בין מחלת צליאק ממושכת ובין סיכון מוגבר לרטינופתיה סוכרתית בחולים עם סוכרת מסוג 1.

השכיחות של מחלת צליאק בחולים עם סוכרת מסוג 1 נעה בין 3-12% והקשר בין שתי המחלות מוכח היטב. למעשה, במדינות רבות כבר אימצו בדיקות סקירה למחלות אלו.

החוקרים התבססו על מאגר Swedish National Patient Register להערכת הסיכון לרטינופתיה סוכרתית בחולים עם סוכרת מסוג 1 ומחלת צליאק מוכחת בביופסיה, בהשוואה לחולים עם סוכרת מסוג 1 בלבד.

מדגם המחקר כלל כ-40,000 חולים עם סוכרת מסוג 1 בלבד וקרוב לאלף חולים עם סוכרת מסוג 1 ומחלת צליאק.

במהלך חמש השנים הראשונות לאחר אבחנת מחלת צליאק, הסיכון לרטינופתיה סוכרתית היה נמוך יותר בחולים עם סוכרת מסוג 1 בלבד. הסיכון לרטינופתיה סוכרתית היה דומה בשתי הקבוצות לאחר 5-10 שנים מאבחנת המחלה. והחל מהשנה העשירית, הסיכון לרטינופתיה סוכרתית היה גבוה יותר משמעותית בחולים עם מחלת צליאק, בהשוואה לחולים ללא מחלת צליאק .

לאחר למעלה מ-15 שנות מעקב, הסיכון האבסולוטי לרטינופתיה סוכרתית עמד על 2.8 ל-100 שנות-אדם בחולים עם סוכרת מסוג 1 ומחלת צליאק, זאת בהשוואה ל-1.8 מקרים ל-100 שנות אדם בחולים עם סוכרת מסוג 1 בלבד.

הסיכון היה מוגבר ללא תלות בגיל או מין בעת אבחנת סוכרת מסוג 1, והמגמה הייתה דומה כאשר החוקרים התמקדו במקרים של רטינופתיה סוכרתית חמורה.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים במטרה להבין את הקשר בין שתי המחלות בתקווה שהממצאים ישפיעו על חוקרים אחרים לבחון את הנושא לעומק.

Diabetes Care 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה