Celiac

האם למועד החשיפה לגלוטן בינקות השפעה על התפתחות מחלת צליאק? (Aliment Pharmacol Ther)

במטרה להפחית את הסיכון למחלת צליאק, התקופה הטובה ביותר להוספת גלוטן לדיאטה של תינוקות יונקים הינה בין הגילאים ארבעה עד שישה חודשים, כך לפי סקירה סיסטמית חדשה. ממצאי הסקירה עולים בקנה אחד עם מסקנות ה-European Society of Pediatric Gastroenterology, Hepatology and Nutrition’s Committee.

עם זאת, החוקרים טוענים כי העדויות הן חלשות והנתונים התומכים בחשיפה לגלוטן לאחר גיל ארבעה חודשים ולפני גיל שבעה חודשים מבוססים על תינוקות יונקים בלבד.

חוקרים מפולין עורכים את מחקר PREVENTCD במטרה לבחון אם ניתן להשרות סבילות לגלוטן בילדים בעליה נטייה גנטית, בעקבות חשיפה לכמויות גלוטן קטנות במהלך תקופת ההנקה, בתקווה שכך יוכלו למנוע מחלת צליאק. תוצאות המחקר צפויות לאחר שנת 2013.

בינתיים, הם ערכו סקירה סיסטמית שפורסמה בכתב העת Alimentary Pharmacology and Therapeutics, לסיכום הנתונים הקיימים כיום אודות הקשר בין הרגלי אכילה מוקדמים ובין הסיכון למחלת צליאק.

החוקרים בחנו את השאלה הפתוחה שנותרה והיא האם הנקה מונעת מחלת צליאק. סקירה סיסטמית אחת לא הדגימה קשר ברור, שני מחרים הדגימו תוצאות סותרות ו-11 מחקרים מצאו כי הנקה קצרת-טווח לא העלתה את הסיכון למחלת צליאק.

עם זאת, הנקה בעת החשיפה הראשונה לגלוטן הפחיתה במחצית את הסיכון להתפתחות מחלת צליאק בשלב מאוחר יותר.

הקשר בין תזמון החשיפה הראשונה לגלוטן ומחלת צליאק גם כן אינו ברור, כאשר מחקרים שונים התבססה על ערכי סף שונים בהערכת תזמון החשיפה. לדוגמא, מחקר אחד מצא כי חשיפה לגלוטן לאחר גיל ארבעה חודשים הפחיתה את הסיכון בכשליש, בעוד שמחקר אחר הדגים סיכון מוגבר כאשר החשיפה הראשונה לגלוטן הייתה לאחר שבעה חודשים (בהשוואה לחלון הגילאי 4-6 חודשים). מרבית המחקרים האחרים לא הדגימו קשר בין מועד החשיפה לגלוטן ובין הסיכון למחלת צליאק.

במחקר היחיד שבחן את כמות הגלוטן, הסיכון להתפתחות מחלת צליאק היה גדול יותר כאשר החשיפה הראשונה לגלוטן הייתה לפני גיל שנתיים עם חשיפה לכמויות גדולות בהשוואה לכמות בינונית. השפעה זו לא הייתה תקפה לילדים גדולים יותר.

עם ממצאים אלו, החוקרים מסכמים וכותבים כי לדעתם, העדויות הזמינות מאפשרות לתמוך בהמלצת ה-ESPGHAN Committee on Nutrition לפיה יש להימנע מחשיפה מוקדמת לגלוטן (לפני גיל ארבעה חודשים) ומאוחרת (בגיל שבעה חודשים ומעלה), וכי ניתן להתחיל בחשיפה לגלוטן בתזונה כאשר התינוקות עדיין יונקים.

בנוסף למחקר PREVENTCD, מספר מחקרים אחרים נערכים בימים אלו במטרה לבחון את הקשר בין מחלת צליאק ובין מועד החשיפה לגלוטן בתינוקות בסיכון: מחקר אחד בתינוקות בארצות הברית כבר מגייס משתתפים למחקר. מחקרים עתידיים עשויים לשפוך אור על אי הבהירות בנושא.

Aliment Pharmacol Ther 2012;36:607-618

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה