Celiac

הקשר בין מחלת צליאק ובין זיהומים לאחר הלידה (BMC Pediatrics)

מתוצאות מחקר חדש משבדיה, שפורסמו בכתב העת Biomedcentral Pediatrics, עולה קשר אפשרי בין זיהומים בילדים מתחת לגיל שנתיים ובין סיכון מוגבר למחלת צליאק.

מתוצאות המחקר עולה כי הופעת זיהומים חוזרים בשלב מוקדם במהלך החיים מעלה את הסיכון להתפתחות מחלת צליאק בשלב מאוחר יותר. בנוסף, החוקרים מצאו השפעה סינרגיסטית בין זיהום מוקדם ובין כמות צריכת גלוטן היומית, עם קשר שהיה בולט יותר ביילודים שינקו והפסיקו לפני חשיפה לגלוטן.

לדברי החוקרים, בין השנים 1984-1996, בשבדיה, שיעורי ההיארעות של מחלת צליאק עלו פי ארבע בילדים מתחת גיל שנתיים וירדו שוב לאחר מכן. הסיבות למגיפה עדיין אינן מובנות לחלוטין, אם כי ייתכן כי זיהומים משחקים תפקיד חשוב.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין מחלת צליאק ובין זיהומים תוך השוואת מקרים של מחלת צליאק שאובחנו בילדים מתחת לגיל שנתיים, אל מול קבוצת ייחוס שנבחרה באקראי ממדגם ארצי. כל המקרים החדשים הוזמנו בין 1992-1995, כאשר המדגם כלל 40% מאוכלוסיית הילדים בשבדיה.

הורים לילדים עם מחלת צליאק ומשתתפים בקבוצת הביקורת מסרו מידע באמצעות שאלונים בנוגע למאפייני המשפחה, הזנת היילוד והמצב הבריאותי הכולל של הילד. הסקירה הסופית כללה 954 ילדים עם מידע מלא, כולל 373 ילדים (79%) עם מחלת צליאק ו-581 ילדים (61%) בקבוצת ההשוואה.

הופעת שלושה זיהומים ומעלה, ללא תלות בסוג הזיהום, במהלך ששת החודשים הראשונים לחיים, לוותה בעליה משמעותית בסיכון למחלת צליאק, ממצא שנותר על כנו לאחר תקנון להזנה של היילוד ולמצב הסוציו-אקונומי (יחס סיכויים של 1.5).

יתרה מזאת, זוהה קשר סינרגיסטי עם חשיפה לגלוטן בכמות גדולה בתזונה בדיטה של היילודים לאחר הפסקת הנקה (יחס סיכויים של 5.6 עם כמות גדולה של גלוטן לעומת כמות גלוטן קטנה).

החוקרים כותבים כי הם לא זיהו עליה משמעותית בסיכון למחלת צליאק בעקבות דיווח הורים אודות מקרים של גסטרואנטריטיס, ככל הנראה בשל המספר הקטן של ילדים עם זיהום ספציפי זה. עם זאת, מהממצאים אודות זיהומים שאינם מערבים את מערכת העיכול עולה קשר בין זיהומים בכל אתר ובין מחלת צליאק, אם כי המנגנון המולקולארי בבסיס הממצאים הללו עדיין אינו ידוע.

BMC Pediatrics. Published online December 19, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה